20 aug. 2020

Rensat i klädskåpet...

Äntligen fortsätter rensandet i källaren. Det har inte hänt så mycket mer där sedan sist men nu är jag igång igen. I sommar har jag verkligen haft tid att fundera över källaren och hur jag vill att det en dag ska bli där nere. Källaren är praktisk på många vis men det är också en plats att gömma undan saker utan att behöva konfronteras av dem.

Hemmagymmet får gärna vara kvar tillsammans med några extra stolar. Jag vill även förvara julsakerna här nere. Och i tvättstugan som är belägen i källarplan behövs även fortsättningsvis finnas möjlighet till förvaring av extra jackor och skor då det inte finns garderober eller annan lämplig plats för dem uppe i huset. 

Helt tom kommer vår källare förmodligen aldrig att att bli, men att komma så nära det det går är fortfarande mitt huvudsakliga mål.

Komma hem

I klädskåpet ovan förvarar vi ytterplagg(vinter/sommarjackor), en större väska(weekendbag), accessoarer i stråväskan, extra galgar, syskrin och lite annat smått och gott såsom regnkläder, målarkläder men också förvaring av klädvårdsrullar och extra städmaterial. Har nu gjort en ordentlig genomgång av klädskåpet, rensat bort och med det blev det plats att förvara även julsakerna häri. 

Jag märker alltmer hur jag tenderar 'hoarda' på vissa saker. I klädskåpet t ex klädvårdsrullar och toaborstar(köper alltid med mig från IKEA) tillsammans med en del andra saker som är praktiskt att ha hemma, men känner mig bara så färdig med det nu och kommer avveckla efter hand. Klädvårdsrullar har jag tidigare förvarat i både dagbädd och klädskåpet men finns nu alla endast samlade i en av lådorna i dagbädden.  

Det är onekligen inte förrän man gräver på djupet som man inser vad det är man håller på med. Att samla 'bra- att- ha- saker' till överdrift är inte längre min melodi. Ingen mer lagerhållning, tack. Det är däri mitt fokus befinner sig allra mest just nu och jag börjar faktiskt redan se goda resultat av detta.

Vidare är det med den omorganisering som nu skett med julsakerna egentligen endast krukor och vaser kvar att förvara i källarens förråd när det kommer till mer småskaliga ting. Jag förvarar även skrivaren här som används bara någon gång ibland. 

Samtliga står i det svarta skåpet och även om det blir så att skåpet flyttas upp i huset igen när golvet blivit lagt kan innehållet, dvs skrivare, krukor och vaser följa med upp. Kamferkistan kommer med andra ord inte att behövas längre.

Det är såklart en bitterljuv känsla då jag verkligen sett fram emot att ta denna vackra möbel i bruk. Men eftersom jag envisas med att behålla det svarta skåpet och julsakerna inte längre behöver någonstans att bo, blir kamferkistan utan någon funktion vilket i nästa led också betyder att det är dags att släppa taget. 

//Tina


2 kommentarer:

  1. Hej Tina! Jag känner så igen hoardingtendenserna på vissa varor. Jag måste ha tandrkäm,deo,kaffe och hö/pellets till kaninen på lager.Alltid. Samlar också ätbart...försöker nu äta ur frys och skåp o inte bunkra mängder.Lagom.
    Senaste möbelrensningen var svår. Matsalsbord och 8 stolar jag haft i 25 år ska ut.Lättare var det med att skänka skoskåp och ett vitrinskåp.Två databord och ett matbord(mitt sybord) ska också ut. Vi kämpar på med att rensa ...
    ;) kram *piah*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad du är igång och rensar Piah! Förstår att det är svårt med ditt matsalsmöblemang. Har ju som du vet också genomgått en del 'svåra rensningar', men tack och lov aldrig ångrat något. Viktigt dock tror jag att ta lite extra tid på sig när det kommer till just de där svåra besluten.
      Många kramar till Dig och Tack för att du kikar in här:)!

      Radera