3 juni 2020

Rensa bland Krukor och Vaser...

Rensandet fortsätter genom huset och jag har nu tagit mig från övervåningen ned i källaren där vi har vårt förråd, tvättstuga och ett par andra utrymmen. I förrådet som också tjänar som vårt hemmagym finns en stor svart skänk som vi tidigare haft i vardagsrummet. I den förvaras alla krukor och vaser.

Jag har medvetet rensat bort(skänkt) växter från vårt hem de senaste åren då jag under den här resans gång föredragit att ha så lite att sköta om som möjligt. Vi har i dagsläget en stor palm, en ampellilja, ett litet citronträd och en basilika i köket. På sikt kan jag mycket väl se att vi kommer att komplettera med fler växter. Studier visar att växter rent allmänt ger ett ökat välmående, ökad hälsa och en friskare inomhusluft. I sovrummet är t ex orkidé ett utomordentligt bra val, mer om det i inlägget här

Troligen blir det så att vi skaffar några få större växter istället för flera små och med det minskar även behovet av mindre krukor. 


När det kommer till vaser fann jag inte mindre än 5 st. Jag använder dem högst sällan och aldrig mer än ett par åt gången. Har faktiskt inte köpt hem färska blomster sedan inlägget här. Valde att spara en låg och en hög vas. Resterande går till skänkes tillsammans med 4 st av krukorna. 

Kvar blev 2 st mindre vita krukor, en stor vit kruka till palmen, 2 st i betong och 2 st vaser i glas. Vår kollektion av krukor och vaser är därmed halverad. Jag känner inget band till dessa ting, det var med andra ord en sällsynt smärtfri kategori att rensa bland. Värre var det då med prydnadssakerna.

Krukor går enkelt att ersätta om behov skulle uppstå och är oftast inte heller särskilt dyra. Second Hand- affärerna fullkomligt översvämmas av dem till priset av några få kronor, likaså vaser. Mitt tips är kort och gott att göra dig av med överflödiga krukor och vaser som blivit ståendes i skåpen och istället satsa på en begränsad uppsättning homogena krukor som du tycker om och som passar med varandra. 

//Tina 

2 kommentarer:

  1. Hej Tina o bra jobbat! Just vaser äger jag EN. En hög vit som passar till en enkel ros. Just nu står gåvobuketter i en stormlykta,vit ikeabringare och en bringare i glas.Funkar hur bra som helst. Krukor är en annan historia...hmm... kram *piah*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du inspirerar Piah med din enda vas:)!! Jag tänkte lite så med att om vi någon gång får flera buketter vid samma tillfälle då får vi helt enkelt ta till en kruka, ett glas, en bringare eller liknande.
      Kanske blir det lite rensning av krukor hos dig nu då:)??
      Kram på Dig & Tack för att du kikar in!

      Radera