28 aug. 2019

När stormen lagt sig...

Här sitter jag på min favoritplats i köket med tända ljus och njuter av regnet som smattrar och åskan som mullrar. Det går mot höst och jag välkomnar de svala sköna vindarna, omfamnar ett lugnare tempo och ser fram emot att åter få njuta av de vackra färgskiftningarna. Och så härligt det ska bli att få krypa ner under filten och bara v a r a. Hösten är onekligen en tid för eftertanke och stillhet.

Sommaren har varit underbar men också väldigt intensiv. Vi har varit iväg mycket och upplevt mycket och nu behöver allt få lägga sig. Ett par svåra rensningar har också gjort sitt till. Jag har känt mig alldeles tömd på energi, men det är med en otrolig lättnad jag kan konstatera att flera av de svåra beslut jag stått inför nu är avklarade. 

Den senaste rensningen var den tuffaste av alla under de fyra år jag hållit på. 

 Komma hem

Nu har dock stormen lagt sig och lugnet tagit vid och det finns en sådan stor förväntan inom mig på det som komma skall. Målet är att inte ha något överflöd alls, lite Julsaker, en vas och extra blomkruka. Kanske en ljusstake och någon övrig prydnad. Mycket mer än så vill jag inte ha i mitt 'förråd'.

Det finns fortfarande i våra ägor några enstaka möbler som liksom står på vänt. Ska vi nyttja dem eller ej? I dagbädden vad har vi där som kan avyttras? Hur många glödlampor behöver vi egentligen ha på lager? Batterier? Förlängningskablar? Allt detta som bara finns där och tar plats och energi utan att vara i bruk, men som förmodligen eller också inte alls kommer att användas i en avlägsen framtid. 
Vi har bunkrat upp genom åren. Men till vilken nytta? Jag vill rensa ner till ett minimum även av dessa s k nödvändigheter.

Näst på tur står för mig nu att städa upp i förråd och arbetsrum då det i dessa delar av huset blivit kaotiskt i samband med den senaste rensningen parallellt med renoveringen på övervåningen. Efter det ska jag åter börja se över allt igen. Vad mer kan förenklas? Vad mer kan reduceras ner? Vad mer kan vi klara oss utan?

//Tina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar