25 sep. 2018

Kopplat ner från Instagram...

För ett par veckor sedan bestämde jag mig för att koppla ner från Instagram. Tanken hade funnits med mig en tid. 

Instagram precis som övriga sociala medier kan vara en fantastisk källa till inspiration och en plats att dela sina tankar med likasinnade. Men det finns också en baksida av hela konceptet som inte känns lika genuin och om jag ska vara helt uppriktig så började jag faktiskt störa mig på både min egen vinkling av livet såsom många andras. 


Komma hem

För mig blev det med tiden även en mer frekvent användning av just Instagram, när jag väntade på att tvättmaskinen skulle bli klar, när jag kände mig trött och uttråkad, en ledig stund på lunchen, innan jag skulle sova, direkt när jag vaknade på morgonen. Jag kände mig alltmer frånvarande i mitt eget liv ständigt upptagen av telefonen. Dränerad på energi men oförmögen att sluta. 

Just den ökade närvaron är något jag märkt stor skillnad på de senaste veckorna och jag känner mig även mer nöjd. Det är som en tyngd släppt från mina axlar. Jag känner mig mer fri och mindre stressad. För mig blev Instagram nog väldigt mycket en flykt från mitt eget liv och min egen verklighet och min egen vardag, men också en plats där jag jämförde mig med andra och för dagen satte mitt eget värde. Nu när jag ser tillbaka på det blir upplägget bara f ö r konstigt och jag känner mig stärkt över att äntligen ha tagit mig ur det.

Som ni förstår överskuggar de negativa aspekterna med Instagram för mig de positiva och där är vi självklart olika. Jag vill ändå uppmana till att vara vaksam på hur användandet av sociala medier får dig att må. Hur känns det i kroppen? Är det en plats där du hämtar kraft och inspiration i livet eller lämnas du kanske alltmer ofta med en gnagande känsla av att inte vara bra nog? 

Det vi visar i bilder och videoklipp är en mikrodel av vår vardag, vårt hem och vårt liv och även om de allra flesta är införstådda med att mycket av det som delas inte nödvändigtvis är hela sanningen påverkas vi ändå av det vi ser. 

//Tina

2 kommentarer:

  1. Så sant så!!! Själv tänkte jag också börja med instagram, men backade,räcker att ibland kika in. Har inte Fb, men min last är youtube. Och den som ser bloggen ser nog en städnörd just nu,men jag städar inte jämt. Man vill vara personlig ,men ändå privat. Svårt det där ibland. Bra skrivet om att vi visar en mikrodel av vår vardag!!! kram *piah*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Piah för din feedback. Blir jätteglad för den.
      Kram på dig!

      Radera