29 maj 2020

Utmattningsmetoden...

Hej fina läsare, hoppas allt är väl med er. Sedan sist har jag rensat klart i bokhyllan. För stunden finns det inte mer jag är villig att rensa bort däri. Vår kollektion av böcker är reducerad ner till ett 30- tal, prydnadssakerna har blivit färre, jag har gått igenom dokument och bruksanvisningar och allt annat som förvaras och kan faktiskt inte hitta särskilt mycket mer att minska ner på just nu. 

Utöver prydnadssakerna blev det den här omgången även ett gäng färgpennor som aldrig längre används, blyertspennor likaså, någon extra tejprulle(det kommer att ta mig ett helt liv att använda upp den rulle som sitter i) någon stiftpenna och extra stift. 

Jag tror säkert att det kommer att rensas bort något ytterligare nästa gång jag återvänder in hit. Någon bok ytterligare, några foton, en och annan prydnadssak till. Och det jag med säkerhet vet kommer att reduceras ner framöver är negativ och diabilder. Jag har en förvaringslåda full med negativ och har nyligen fått låna ett lite större ljusbord så nu återstår bara arbetet med att gå igenom dem alla. 

Komma hem

Tillsammans med ovan nämnda prylar har jag även rensat bort ett gäng ramar från förrådet. Flera av dem var tänkta till ett projekt som aldrig blev av. Time to let go och a
llt står nu samlat i en stor pappkasse och kan köras iväg. 

Med det sagt tror jag allt att jag är klar på övervåningen. Jag behöver fortfarande skaffa ett par krokar till gästmadrasserna i vindsgarderoben och möjligen om jag orkar ska jag även lägga ut lite tyger till försäljning på Tradera.

I bokhyllan har jag vidare även ändrat om och tagit bort två hyllplan som ändå stod tomma och mest bara samlade damm. En tavla har hämtats från förrådet. I förrådet finns ytterligare två tavlor kvar, en gigantisk och en mindre. Det finns även två olika uppsättningar tavellist. Två av dem kommer sättas upp i trapphuset när vi är klara med renoveringen av den, de resterande vet jag ej.  

Jag går alltmer in för att hitta en plats till det vi har kvar 'på lager'. Vissa saker såsom t ex kylväska och julsaker, krukor och vaser som används bara någon gång ibland känns helt ok att ha ståendes i förrådet. De fyller sin funktion. Däremot tavlor, ramar, möbler och vad mer det nu kan vara, finns det ingen som helst poäng med att ha ståendes till ingen nytta. 

Målet är(som jag säkert nämnt många gånger förut) att just den kategorin av prylar skall komma ner till ett mycket, mycket litet antal. Någon enstaka tavla, någon enstaka möbel, men inte mer än så och inte för att de en dag möjligen kan komma till användning. Vi kommer inte sakna dem. 

Kanske att jag näst går ner i källaren och ser över allt där och sedan avslutar denna omgång av rensande på mellanplan. Efter sommaren planerar jag så för ytterligare en vända genom huset. I höst eller precis innan årsskiftet är det nämligen dags för en sista- en allra, allra, allra sista- inlämning till auktion

Det är som ni förstår utmattningsmetoden som gäller mina vänner. Utmattningsmetoden. Det är den som har tagit mig hit och det är den och bara den som slutligen kommer att ta mig in i mål.

//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar