16 jan. 2020

Prisvärda pallar & En analys från sovrummet...

Det har sedan jag började den här resan mot ett enklare liv blivit alltmer tydligt att minimalism inte alltid går i linje med läran om Feng shui. 

Mest framträdande har detta varit i sovrummet där jag trotsat en del av lärans principer. Det har gnagt en del inom mig då jag onekligen är en stor anhängare av Feng shui samtidigt som minimalismen blivit en alltmer självklar del av mitt liv. 

Komma hem

När det kommer till Feng shui och sovrum är det två saker som behöver tas i beaktande. Det handlar om tvåsamhet och stöd/trygghet. I mitt experimenterande med minimalism har jag valt att göra avkall på dem båda, dvs jag har valt bort både sängbord och sänggavel.

Låt oss börja med sängborden och det faktum att jag helt enkelt inte är en sängbordsmänniska. Tycker de är onödiga och mest bara samlar damm. Personligen är jag inte heller i behov av någon särskild avställningsyta då jag inte har något särskilt att 'ställa av', varav jag valt bort sängbordet. Min sambo däremot behöver något för sina glasögon som inte känns lämpliga att placera på golvet(krack). 

I övrigt har vi inte heller något extra behov av förvaring eller sänglampor då vi inte längre har så mycket saker och då golvlampan är den enda belysningskälla vi är i behov av i sovrummet (tidigare taklampa)

Till sambon har jag löst en liten avställningsyta med kattstatyetten som vi hade ståendes i förrådet och det har fungerat bra. Vi tycker båda om katten som ger ett konstnärligt uttryck i vårt annars så vita, avskalade sovrum. Men, men här kommer samtidigt Feng shui in som förespråkar att man placerar sängbord vardera sida om sängen för att skapa balans, hålla om och inte minst symbolisera tvåsamhet som ju är något man värderar om man valt att leva i en relation. 

Jag har haft den vetskapen med mig och det har ärligt talat inte känts helt bra med bara ett sängbord ena sidan. En längre tid har jag därför också letat efter något att ställa på min sida av sängen(de behöver inte vara lika), men inget har känts rätt.

Blev därför extra glad när jag i ännu en av mina efterforskningar dök på en pall med sammetssits som jag omgående kände skulle kunna bli en fin match till katten andra sidan. Körde samma dag till Rusta för närmre inspektion och ev inköp och blev positivt överraskad över att de höll så god kvalitet trots sitt låga pris. 

Gillade även flera av färgsättningarna och fick svårt att bestämma mig. De hade dessutom erbjudande på 'Tag 3 betala för 2' så jag valde till slut att köpa alla tre färgerna jag föll för; beige, greige och grå till en summa av totalt 160:-. 

Komma hem

Älskar ju pallar och dess många användningsområden. Vår Tam Tam i köket är en älskad liten möbel här hemma. De jag införskaffade nu är dessutom stapelbara och blir med sin stoppade sits perfekta som extra sittplatser när det kommer gäster(ibland har vi fått låna stolar). 

Att slå till på alla tre var inte alls först min plan och går inte heller nödvändigtvis i linje med ett enklare liv, men de kommer att komma till nytta på olika vis och till dig som just nu letar efter en fin pall kan jag verkligen rekommendera de här som heter Noah från Rusta. De är ett riktigt kap och finns även i rosa och svart och möjligen någon färg till. Såå fina.

Vidare till sänggaveln som åter nyligen fått komma på plats igen. Jag har fortfarande lite svårt att vänja mig vid den då jag verkligen gillat enkelheten i att vara utan. Det är fortfarande under utvärdering skulle man kunna säga. Inom Feng shui förespråkas dock användandet av en solid sänggavel. Den symboliserar stöd och trygghet i livet och binder även samman sängarna till en helhet. 

Vi får väl se om den blir kvar eller ej. Med tanke på att sängen dessutom står placerad framför fönstret(vilket inte heller rekommenderas) kan det vara en god idé att faktiskt låta den vara.

Summa summarum kan jag som tidigare nämnt bara konstatera att minimalism inte alltid går hand i hand med Feng shui och att det hade varit enklare om jag inte varit en så stor anhängare av dem båda. Med ett givande och tagande tror jag dock ändå att det går att komma fram till en lösning på det mesta. Allt handlar i grund och botten om att göra det som i längden känns mest rätt och där hjärtat hellre än hjärnan får leda vägen.


//Tina

2 kommentarer:

  1. Hej Tina <3
    Så glad att du inte lagt ner bloggen. Den är så värdefull och jag får alltid så fina insikter när jag läser hos dig.
    Nytt år innebär ofta en slags nystart. Även om jag verkligen känner mig klar med Konmari, så är det som att det liksom "poppar" upp nya saker som tappat sin "sparkle". Så dem samlar jag ihop och lämnar till Busfrö, andra saker ska läggas ut på Tradera. Men väntar efter att jag läste det hos dig, januari är ingen bra säljmånad.

    Så fina pallar! Men vi behöver mest troligtvis inga så jag håller vackert i och låter bli.
    Här hemma är jag sugen på mer neutrala färgskalor... Grått, greige och vitt... Min man blir smått tokig på mig ibland när jag tröttnar på vissa saker * ha ha ha *
    Men jag har nog ändå lärt mig nu att "större saker" såsm ett överkast tex ändå är ska hålla en neutral färg så kan jag hellre addera färg på kuddfodral.

    Ha nu en riktigt fin helg Tina<3
    Varma kramar Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är fin du vännen och jag blir så glad att du kikar in. Jag är inte precis bortskämd med mycket feed back här på bloggen så det betyder otroligt mycket. Tack raring<3!
      Du ska veta att jag med tröttnar på saker och jag har lärt känna mig själv än mer sedan den här resan påbörjades. Blir förfärad så här efteråt över alla saker som vandrat in och ut ur vårt hem. Alldeles, alldeles för många. Numer är jag mycket mer restriktiv med vad som kommer in och väntar gärna och känner in en tid för att vara helt säker på mitt beslut.
      Precis som du dras jag alltmer till den neutrala färgskalan och de blir ju onekligen mer hållbara i längden. Som du skriver kan man enkelt skapa inslag av färg på kuddfodral och liknande.
      Hoppas du får en finfin helg och tack än en gång för dina fina ord!
      KRAM!

      Radera