17 dec. 2019

God Enkel Jul...

Hej fina läsare. Kikar in för att önska er alla en riktigt God Jul. Jag hoppas ni precis som mig befinner er långt bort från allt vad julstress heter och allra mest känner ett lugn och en härlig förväntan på högtiden som komma skall. 

I år känner jag verkligen att vi har skapat en enkel och anspråkslös Jul för oss. Det finns inga krav och ingen stress.

Komma hem, Ljusstake Star Trading

Vi har i år valt bort både gran och allt övrigt pynt. Julklappar köper vi sedan tidigare inga och vi har inte heller några specifika kriterier på särskild mat utan tar det som det kommer och köper hem det vi efter hand känner oss sugna på. Det känns verkligen skönt och jag har nog aldrig känt mig så avslappnad inför Julen som jag gör just i år.

Men märk väl. Även om vi medvetet valt bort vissa delar av Julen vill jag ändå att vårt hem ska kännas stämningsfullt över högtiden. Till min stora besvikelse har den stora ljusringen vi har 
slutat fungera(halva lyser). Jag visste att LED- belysningen efter alla år förmodligen sjöng på sista versen, men det var ändå svårt att acceptera och tvingas släppa taget om något som varit min absoluta julbelysningsfavorit i mer än 15 år. 

Först var tanken att strunta i att ersätta den, men så kände jag ändå till slut att det blev för trist och tomt i vardagsrummet utan någon julbelysning alls(och ingen gran) och påbörjade något försenat jakten efter nästa trotjänare.

Till slut föll mitt val på Svenljunga ljusstaken i trä och fårskinn. Den har jag spanat på i många år och ljusstaken kan väl vid det här laget nästan betraktas som en klassiker. Den känns tidlös och hållbar, ledord som blivit allt viktigare och inget jag kommer att tröttna på. Än har den inte kommit och jag vet inte om den hinner fram till Jul, men ser ändå fram emot att få njuta av den när den väl är här.

I övrigt har vi satt upp våra fina stjärnor i papper som håller mycket god kvalitet. Kan verkligen rekommendera dem. En hänger i köket och den andra i allrummet på övervåningen. I verandan står den återbrukade ljusstaken från förra året(Månglans av Charlotte Falck som även designat Svenljungaljusstaken) och i sovrummet en ljusslinga på trädgrenen

Pardörren har i år också dekorerats med kransar i konserverad mossa, vilket gör att de behåller sin mjukhet och grönska och kan användas många år framöver. På dem ett par röda vinteräpplen. Vid vår andra entré har jag sedan tidigare dekorerat med en ljuslykta och en kruka med ljung.

Jag känner att vi i år verkligen på alla plan nått fram till en Enkel Jul. Någon helt minimalistisk högtid förstår jag ju nu att det däremot högst troligen inte kommer att bli. Det känns för mig fortfarande alltför viktigt att skapa en stämningsfull och mysig känsla i vårt hem och jag har i år konfronterats med det faktum att jag fortfarande gärna vill ha det lite juligt med belysning i nästan varje rum. 

//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar