5 juli 2019

Sovit Gött & Servant till sambon...

Efter ett par nätter kan jag låta meddela att det känts förvånansvärt bra med placering av sängen framför fönstret. Över lag känns det faktiskt som om energierna i rummet är mer balanserade nu än tidigare

Vidare kan jag redan nu konstatera att jag inte alls heller behöver bekymra mig nämnvärt för varken den lägre höjden på sängarna eller dammet under dem. Våra sängbottnar är av en högre modell och med en relativt tjock bäddmadrass blev höjden med de nya låga benen faktiskt precis lagom för både i och urstigning samt bäddning. 10 cm till nedåt och det hade däremot blivit en riktig ryggknäckare. 
Då de nya benen har beklätts med en lite kraftigare filt kan sängen nu också enkelt flyttas vid städning utan åverkan på golvet. 

Komma hem

Istället för det fina men ack så otympliga sängbordet i betong tog jag igår på morgonkvisten en vända ner i förrådet för att se om det fanns något i en mer nätt form som vi kunde använda som sängbord istället(betongpallarna/borden såldes på auktion nyligen). Blev glad när jag fick syn på kattstatyetten i metall som jag fått i present för närmre 20 år sedan. 

Den har haft lite olika placeringar i vårt hem men de senaste åren faktiskt mest stått och dammat i förrådet. Nu kommer den till användning både som ett konstnärligt uttryck och där fatet den håller i blir till en liten avställningsyta för sambon att lägga Iphone och glasögon på. Ytan är lite i underkant och vi kommer att börja leta efter något mer passande framöver men så länge fungerar den här enkla lösningen. Själv väljer jag sedan en tid att vara utan sängbord. 

Och så var det det här med elementet som väl mest bara kan ses som ett nödvändigt ont. Inte så estetiskt där bakom sängen men det är som det är med det. Vi har målat om det från silvergrått till vitt igen för att få det att smälta in så mycket som möjligt mot den vitmålade väggen. 

Komma hem

Under gårdagen började jag så även se över vilka överkast och plädar som finns att tillgå och bädda med i vårt omgjorda sovrum. Sängkappa åker vi på att köpa i andra mått, men i övrigt vill jag försöka använda det som redan finns. Strävar som ni vet efter att hela tiden förenkla och lika mycket efter att komma bort från perfektion och i det här fallet en fulländad bäddning. 

Tills vidare kommer jag därför helt sonika att använda vårt stora dubbelduntäcke(utan påslakan) ovanpå våra andra enkeltäcken med en pläd/överkast nedtill vid sängens fotända. Duntäcket är fluffigt och naturligt skrynkligt och det känns otroligt befriande att inte behöva oroa sig för skrynklor eller veck på det annars så slätstrukna påslakanet och pläden/överkastet kan enkelt vikas på mitten och bara läggas på. Det cerise till vår/sommarmånaderna och pälspläden under höst/vintermånaderna. 

I övrigt kommer vi i dagsläget inte ställa in fler möbler eller prylar i sovrummet. Jag älskar enkelheten och vill nu känna in rummet under en tid. Det känns fridfullt och rogivande och inget onödigt som pockar på uppmärksamhet. Tavlor tror jag inte det blir några heller i det närmsta, men kanske på sikt och grönska det får vi just nu gott om utifrån. Under vintern kanske en växt i ett av hörnen eller en vacker orkidé får lov att göra entré.
//Tina

2 kommentarer:

  1. I det förra inlägget ser er säng inte särskilt bred ut, men det kanske är bilden som förvillar?
    Vi har en 160 säng, vilket känns lagom för oss, men skulle vi köpa ny skulle jag nog ändå välja en 180 tror jag allt.
    Ser väldigt fin och harmoniskt ut <3
    Men jag som har lite problem med kroppen föredrar en högre säng, för jag skulle ha svårt att sova så lågt. Det är enklare för mig att sätta mig i sitthöjd liksom.
    Ja, är helt enkelt lite begränsad av min kropp tyvärr...
    ÄR så sugen på att göra det mysigare i vårt sovrum, men vet inte riktigt hur...
    Så det får bero tills jag vet hur jag vill ha det :-)
    Kraaaaam Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vännen! Tack för att du kikar in:)
      Det är samma säng men håller med dig om att den ser väldigt smal ut där mot kraftväggen i tidigare inlägg. Det är dock en 160 cm säng. Vi har tidigare haft 2 st 90 sängar(180) men när det väl blev dags att byta valde vi 2 st 80-sängar(160) istället. Känner ingen direkt skillnad men den nya ser mycket mindre ut för ögat.
      Vi trivs bra här nere på golvet. Förstår att en högre säng passar dig bättre och det viktigaste är ju onekligen att det fungerar och känns bra. Det här är något jag velat prova en tid inspirerad av japanska interiörer- riktigt så lågt hamnat vi dock ej men det har ändå gett en annan känsla.
      I vårt sovrum är det väldigt avskalat nu och kanske inte direkt mysigt men förvånansvärt fridfullt. Sängen står en bra bit ut från väggen och chi kan röra sig fritt.
      Vi får väl se om det letar sin in mer möbler och prylar framåt hösten- hoppas inte det men vet att det är enklare att leva mer avskalat under sommaren än under höst/vintern.
      Önskar dig en fin dag raring!
      Kram!

      Radera