31 jan. 2020

Välkommen Våren...

I helgen går vi in i Februari månad och med det välkomnar jag så sakteliga våren i vårt hem. Jag vet att Februari egentligen inte alls är en vårmånad men för mig är den det och jag kan inte vänta en sekund till på att få ta bort pälspläden och hänga undan halsduken och vinterkappan och allt annat som känns vintrigt. 

Känner mig bara så färdig med det nu. November, December, Januari är de minst gillade månaderna för mig pga mörkret. Det känns som om det slukar mig hel varje gång och blir tyvärr bara värre med åren.

Komma hem

På sidobordet i verandan/hallen står vackra, våriga tulpaner. Uppskattar att sidobordet är tillbaka där igen. Det känns mycket mer välkomnade med en avställningsyta att ställa blommor, en växt eller en lampa på. 

Jag unnar mig färska blomster i snitt var tredje vecka och uppskattar dem då också betydligt mer än när jag köper blommor mer frekvent. Det brukar bli ett par olika buketter, den ena till köket och den andra till matrummet eller som nu till verandan/hallen. Tas de väl om hand och ställs svalt under natten håller de ofta längre.

Växter och blommor är ett viktigt inslag i det minimalistiska hemmet. Växter tillhör träelementet som ger liv och en hemtrevlig känsla i ett annars avskalat hem. Andra viktiga inslag som värmer till det minimalistiska hemmet är användandet av naturmaterial och mycket textur. 

Jag försöker fortfarande lära mig att få till den där ombonade känslan utan att ha så mycket möbler och prylar. För en tid sedan införskaffades ett par lampor i naturmaterial som är helt ljuvliga. De får jag visa i ett framtida inlägg.


//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar