8 sep. 2019

Söndagsfilosofier & Slutat läsa bloggar...

Under September månad har jag som mål att inte läsa några bloggar eller kika in hos någon av mina favorit- YouTubers. Normalt sett följer jag ungefär ett 10- tal bloggar/YouTube- konton på regelbunden basis och säkert ytterligare ett 10- tal som jag besöker mer sporadiskt med längre tid emellan.

Jag har nu gått från att ha läst bloggar i stort sett dagligen till ingenting alls. Kontrasten är stor och väldigt ovan men jag har samtidigt känt en sådan lättnad och idag några dagar senare känner jag mig tillbaka och mer närvarande i mitt eget liv igen. Det är samma känsla som när jag kopplade ner från Instagram. Minns att det var en stor befrielse och även detta känns som just det. En befrielse. 

Komma hem

Att dagligen delta i andras liv genom sociala medier tar mycket energi i anspråk. Och tid. Några minuter här, några minuter där. Det är svårt att förutspå och säga hur det kommer att kännas om en månad. Kanske går jag tillbaka till att läsa bloggar, kanske blir det alla igen, kanske bara en del eller också inte alls. I egenskap av bloggare har jag nästan känt mig förpliktad att också läsa andras bloggar och så har det liksom bara rullat på.

När jag går in på datorn under bokmärket 'Bloggar' är där tomt. Med undantag från en veckas digital detox för några år sedan har jag förmodligen under de senaste 10 åren inte gjort ett sådant här ordentligt uppehåll från Bloggvärlden. Det känns välbehövligt och nästan nödvändigt för att liksom få chans att hämta hem mig själv igen. 

//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar