4 aug. 2016

Nedkopplad- En digital detox...

För sisådär ett år sedan läste jag boken Nedkopplad av Susan Maushart. Handlingen lyder enligt följande:

Hej då tv! Hej då internet! Hej då mobilen! Under ett halvår ska den iphone- beroende  mamman och journalisten Susan Maushart och henns tre teknikknarkande tonårsbarn leva nedkopplade. Hon kallar det för ett experiment. Barnen kallar det tortyr. Att vara nedkopplad medför problem, både praktiskt och känslomässigt. Men när bitarna väl börjar falla på plats så sker något oväntat familjen som tidigare brukade sitta framför varsin skärm och skicka snabbmeddelanden till varandra via nätet börjar plötsligt att prata med varandra, spela spel och äta gemensamma middagar, något som var helt otänkbart före Experimentet.


Länge har jag tänkt genomföra en digital detox. Är i dagsläget sällan nedkopplad från nätet mer än ett par dagar och har då fortfarande tillgång till tv och mobilen, men har nu fått med mig sambon och vi ska börja med att köra en vecka helt offline(direktsänd radio är undantaget). 

Ingen tv, inget internet, ingen dator och för min del blir det inte heller någon mobiltelefon/Iphone(sambon kommer använda sin i arbetet men ej hemma). Det blir helt enkelt till att koppla in den gamla hederliga telefonen i jacket igen och hänvisa till den vanliga postgången:-).

Den inledningsvis ynka veckan till trots är det med skräckblandad förtjusning vi går in i det här. Men än har vi några dagar på oss. Detoxen inleds på måndag t o m söndag nästa vecka och som stöd har jag åter igen lånat hem boken från biblioteket:-).

Är det kanske någon av er läsare som genomfört en digital detox?
Återkommer till er med en rapport.



//Tina


2 kommentarer:

  1. Egentligen inte, men jag har varit utan tv ett bra tag nu(saknar den inte),använder min mobil till att ringa,enstaka sms och att fota(inget nät på ens),kollar sällan mailen(ett par gånger om året).Däremot går mycket tid till att kolla youtube och läsa bloggar...dags att dra ner på det. Bbara att stänga av ;) kram *piah*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Piah för att du delade med dig:-)!

      Radera