15 aug. 2016

Digital Detox- En sammanfattning av veckan som gått...

Till er som är nyfikna på min vecka helt nedkopplad utan vare sig; tv, dator, internet eller mobil/Iphone kommer här en sammanfattning av mina upplevelser. Ladda upp med kaffe eller en kopp te för det här kan ta en stund att läsa igenom:-).


Dag 1- Fullt upp och inte direkt hunnit sakna varken tv, mobil(Iphone) eller dator/internet. Dock kommit på vissa saker under dagen som behöver fixas online. Skrivit lista på dessa.
Inser även hur mycket info jag söker på nätet under en helt vanlig dag- både viktiga och(dessvärre) oviktiga saker. Plötsligt finns inte denna möjlighet längre. Bara till att gilla läget.
Åker iväg en sväng- vetskapen om att jag inte kan bli nådd förrän jag är hemma igen(på den vanliga telefonen med sladd och telefonjack) inger en känsla av lugn och välbehag.


Dag 2- Upptäcker att jag inte har någon klocka när jag är inne i stan några ärenden innan en bokad tid. Får till slut ta hjälp av kyrktornets klocka:-). Utöver mycket annat finns ju idag även uret på Iphonen och jag bär sällan längre armbandsur.
Känner mig lite rastlös på eftermiddagen men orkar inte ta tag i något vettigt. En perfekt stund att läsa igen på bloggar, kolla mailen, Instagram eller kanske något vettigt på tv t ex OS. Härdar ut och hamnar till slut i tvättstugan där ett lugn liksom alltid tycks infinna sig till ljudet av avfuktaren och tvättmaskinen som går.


Dag 3- Känt mig ordentligt nedvarvad framåt eftermiddagen/kvällen idag. En skön känsla och längesedan nu. Och mycket har blivit gjort. Känner mer ork, mindre stress och ett ökat fokus i kombination med ett inre lugn och stillhet.


Dag 4- Tristess stundvis. Saknar verkligen den kreativa biten med fotograferande, skrivande och bloggande liksom den sociala delen. Vad hittar alla på?!
Känt mig nästan lite isolerad från omvärlden. Längtar till en mer balanserad upp/nedkoppling.
Börjat läsa en roman av Karin Alvtegen- Fjärilseffekten. Att läsa har i mångt och mycket ersatt både tv och internet. Ironiskt nog ställs en av huvudkaraktärerna i boken inför en digital detox och jag ler igenkännande. Den markerade kursiva texten som följer är ett utdrag ur boken:

'Framåt lunch kommer rastlösheten. Till en början i små attacker men efterhand blir de längre än pauserna. Jag får svårt att sitta still. Det har väntat en bok på nattduksbordet sedan i julas och jag lägger mig på soffan. Läser första sidan. Kudden bakom nacken känns knölig. Jag hämtar ett äpple och försöker igen. Minns inte riktigt vad jag läst och tar om det från början. Min avstängda Iphone ligger på bordet och blicken dras till den svarta skärmen. Vilka kan ha ringt? Vad händer på Facebook? Har jag fått något sms? Vid två är längtan så stark att jag har svårt att hålla mig. Det är som en klåda inombords. Jag känner mig avskuren, utesluten. Jag vill veta vad som händer, få vara med.'


Dag 5- Känner mig ordentligt rastlös idag. Är det kanske nu den verkliga teknik- abstinensen sätter in?! Efter snart 5 dygn helt nedkopplad-bortkopplad från det virtuella livet som jag varit så van vid och alltmer sett som en självklarhet. 
Bakar en paj och kokar en kopp kaffe och avnjuter sen bara dem utan distraktioner av annat- en övning en prövning en dag som denna- men fint att kunna göra 'bara' det. En helt vanlig fredag hade jag ägnat mig åt annat samtidigt- läst någon blogg, lyssnat på en podcast eller streamat något tv- program jag missat tidigare under veckan.


Dag 6- Väntan- minns inte när jag behövde vänta på något senast. När det annars uppstått en lucka har jag plockat fram Iphonen eller satt mig vid datorn och arbetat eller roat mig med något annat på den för en stund. Det är drygt att behöva vänta, inte min starka sida och har nog aldrig varit. 
Veckan har hittills bjudit på många och långa stunder av väntan. En flashback till hur livet brukade se ut före den moderna tekniken tog vid. Jag är ju gammal nog att ha varit med om både och och kan nu med säkerhet meddela att det var inte bättre förr:-). Ett liv helt nedkopplad vill jag inte återgå till igen, även om jag nog trodde att det var det jag skulle upptäcka under denna digital detox. 50/50 blir nog en bra balans. Längtar... 


Dag 7- Pjuh! Knappt ett dygn kvar nu tills jag får slå på Iphonen och koppla in datorn igen. Tv:n är det jag har saknat minst även om det hade varit trevligt att se en film tillsammans med söndagspizzan:-). Reflekterar över veckan som gått och kommer fram till att modern teknik är något helt fantastiskt- MEN bara om man använder den på rätt sätt. Det blir lätt att det blir för mycket utan tillräcklig återkoppling till sig själv, andra runtomkring och det verkliga livet. 


Sammanfattningsvis;
Min vecka helt nedkopplad har varit VÄLBEHÖVLIG och har gett mig många goda insikter och kanske framförallt visat mig vägen till BALANS. 
Jag känner en stor och nyvunnen tacksamhet och ödmjukhet inför allt som jag varit utan- inte minst den här bloggen och till er läsare där ute. Bloggen betyder mer för mig än jag kunnat föreställa mig eller tidigare varit medveten om liksom allt annat som mail och google och poddar och streaming av film och serier. Jag njuter till fullo av allt det där, men inte förrän nu förstår jag det verkliga nöjet och privilegiet att faktiskt ha tillgång till all denna härliga teknik! 

Även fortsättningsvis kommer jag att hålla mig nedkopplad under 2- 3 dagar i veckan. Någonstans däri tror jag att den perfekta balansen finns att nå och på så vis ges även möjlighet att till fullo njuta av det bästa av två världar...


//Tina



1 kommentar:

  1. Hej fina Tina!!!
    Å vet du... Jag saknar ju dig. för det är så trevligt och också givande att läsa dina inlägg och kommentarer.
    Klokt med en detox, borde nog fler testa.
    Men svårt också. Det första jag tänkte på var faktiskt bankappen.
    För hos oss har vi det upplagt så att våra löner går in på ett gemensamt konto, vilket vi inte har några kort kopplade till. Så alltid när jag ska handla (förutom ICA, där sätter vi in pengar på det kortet varje månad) för jag över och skriver vad jag handlar för något. Så jag har liksom aldrig "pengar över" på mitt kort. Det hade varit en utmaning onekligen ;-)
    Å visst söker man typ allt på nätet idag... Påminner mig om att jag ska söka på trappor som blir bredare för var steg... Det måste jag hitta en bild på till maken ;-) Så jag får det som jag vill ha det :-)
    Ha en fin måndag nu!
    Kraaaaaam Anna

    SvaraRadera