1 aug. 2023

Planer på Paus...

Som ni vet har jag en längre tid haft planer för vardagsrummets utformning. Ett rum som mer än andra rum aldrig tycks bli som jag tänkt mig. I möbelväg har det under de senaste två åren tillkommit ett litet soffbord och en mindre förvaringsmöbel samtidigt som annat också rensats bort.

Jag har hållit på länge med vardagsrummet i tanken men inte genomfört mycket av det och det som nu kommit till mig under de senaste veckorna är att jag ska låta det vara så ännu lite till, dvs inte göra några mer inköp till vardagsrummet. Jag känner mig nämligen osäker på om det egentligen behöver tillföras någonting mer eller om det kanske redan är bra precis så som det är.

Komma hem

Ovan min mood board för vardagsrummet. Den har ändrats många gånger om men den här senare varianten har jag nu hållit fast vid under en längre tid. Fårskinn, korg och soffbord finns redan i vårt vardagsrum. Möjligen kommer vardagsrummet längre fram också kompletteras med en större förvaringsmöbel. Kan inte helt släppa tanken på en bättre förvaringslösning och har länge drömt om skåpet IVAR från IKEA. En riktig klassiker som tillsammans med ett par handtag i naturfärgat läder och konformade ben blir till en modern skandinavisk skönhet. Ännu får dock tiden utvisa vad som blir och inte. 

Känner att jag befinner mig i en mycket utvecklande fas just nu och mitt mål i första hand är att försöka lyssna in utan några vidare yttre distraktioner. Det är mycket avslut som sker, dörrar som stängs. Rensandet, konsumtionen, sociala medier...
Misstänker att det nu också kommer bli ett liknande avslut när det kommer till min perfektionism som jag kämpat med så länge jag kan minnas och som jag aldrig någonsin vågat tro jag skulle kunna bli av med.

Jag har varit så besatt av mitt hem (och andras hem) under hela mitt vuxna liv, men precis som Instagram slutligen (efter mycket velande fram och tillbaka under lång tid) kom till ett abrupt slut, känner jag att mitt fokus på perfektion nu kommer komma till ett liknande sådant avslut. Plötsligt, efterlängtat och också väldigt oväntat. 

Rensandet har onekligen börjat mynna ut i så mycket mer än bara just rensande och jag vill gärna få dela det med er. Känner alltmer att jag växer och utvecklas även inom andra områden i livet. Förhoppningsvis väcker det än mer nyfikenhet och inspiration även hos er att fortsätta rensa och förenkla i era hem och liv. Man vet liksom aldrig vad mer positivt som kan komma med det.

Vidare har jag länge längtat efter det enkla livet och att verkligen känna att jag också passar in i det. Inte bara vill passa in utan att jag faktiskt gör det och jag tror att om jag bara vågar släppa på de här sista bitarna när det kommer till hemmet, perfektionen och estetiken, då kommer jag också kunna landa in i det på ett fint sätt. 

//Tina


2 kommentarer:

  1. Mina syskonbarn har sådana IKEA-skåp i sina rum. Uppsatta på väggen och målade i samma färg som väggen. Jättesnyggt och väldigt diskret, om man vill ha ett vilsamt rum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ja det låter fint. Så himla bra att IVAR är obehandlad och man kan fixa med det som man vill :)

      Radera