31 jan. 2022

Behovsanalys vardagsrum...

Det har nu gått cirka ett halvår sedan vi la in det nya golvet i vardagsrummet och då även min inredningsentusiasm åter började bana väg för tidigare invanda beteenden. Som ni kanske minns tvingades jag vid tiden lägga band på för mig själv för att den här gången istället låta behoven sakta få växa fram.

Det man kan konstatera så långt är att vi har väldigt få möbler i vårt vardagsrum. Faktiskt än mindre än för ett halvår sedan då vi också hade en byrå som gav en del förvaringsmöjligheter. Vid jul behövde vi dock göra plats för julgranen och byrån fick då flytta upp i sovrummet där den också från början är tänkt att stå.

Eter byrån försvann har jag känt en stor saknad efter någonstans att göra av laptop, laddare, almanacka, skrivblock, kontorstillbehör mm. På kvällen vill jag gärna plocka undan allt och eftersom mitt nuvarande skrivbord är så litet ger det genast ett stökigt intryck även om bara ett fåtal saker ligger framme. 

Moodboard vardagsrum- Skåp IKEA HAVSTA ,Kuddar Klässbols, Korg Granngården, Lampa Zara Home

När det kommer till förvaring i vardagsrummet utifrån de behov som föreligger funderar jag i banor av alltifrån en enkel korg att slänga ner det mest väsentliga till någon form större högskåp och med det göra en omorganisering från bokhyllan i  arbetsrummet.

Även skrivaren som idag förvaras i förrådet i källaren finns med som en punkt men är inget måste. Det som vi har ett konkret behov av att lösa när det kommer till förvaring i vardagsrummet är egentligen endast de fåtal saker som nämns ovan. 

Förvaringen skulle utöver ett minimum bestående av en korg till ett större skåp alternativt även kunna vara ett mellanting i form av t ex ett sidobord med låda, ett äldre skrivbord med en eller flera lådor eller också en modern stringhylla med skåp. 

Vi har även pratat om att göra Ernst golvur med hyllor bakom. Hittar ingen bild på det men det är en modern tolkning av det antika golvuret med förvaring bakom sig. Eftersom klocka också är något vi saknar i vardagsrummet känns detta som ett intressant alternativ som skulle ge oss både förvaringsmöjlighet och ett intressant urverk. I vårt förvar finns som alternativ också en ännu obrukad väggklocka som skulle kunna tas i bruk.

När man som vi har valt att leva i ett väldigt avskalat hem med få möbler kan det ibland saknas ytor att ställa saker på. Och även om jag som ni vet inte är mycket för rena prydnader, kan jag ibland ändå sakna att ha några få valda favoriter som dekor och även fler möjligheter för t ex levande ljus, böcker, foton mm. Någon form av öppna hyllplan hade varit en bra lösning på det vilket också en stringhylla kan erbjuda, men det är ännu något det behöver funderas mer på.

Ja, ni hör hur tankarna fortfarande går ett halvår senare och att inget beslut ännu har tagits. Tills vidare blir det därför högst troligen en väldigt enkel lösning med en simpel korg stor nog att slänga dator, tillbehör och övriga saker i om kvällen. 

Så får vi helt enkelt se på sikt om det blir ett komplement till den med golvuret, öppna hyllplan, någon form av bord med förvaring alternativt en större förvaringsmöbel i form av ett högskåp eller en klassisk string med både hyllor och skåp.

Som ni förstår av inlägget har även långsamhetens lov blivit en del av att leva enklare. Det brådskas inte något nämnvärt längre. Det gläder mig. Jag som alltid tidigare varit den som skyndat fram och stressat på. 

Fortsättning följer...

//Tina  


2 kommentarer:

  1. Så fin moodboard! Tidigare var jag också så stressad över att allt skulle finnas på plats snabbt och bli klart, men då blev det ofta felköp som sedan fick säljas igen. Så det är bättre att kunna vänta in den rätta möbeln eller detaljen. När den dyker upp så vet man att det är rätt!
    Just förvaring är lurigt tycker jag, det är så lätt att frestas att köpa massa förvaring och proppa full. Men om man väntar kan det visa sig att sakerna hittar nya platser nästan som av sig själva och behovet av förvaring kanske inte var så stort som man trodde.
    Kram Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina kloka tankar Eva Maria!

      Håller med dig om att det ofta blir fel när man brådskar med besluten. Har gjort så många felköp i mitt 'tidigare liv'.

      Förvaring är vanligt att man skaffar sig mer och mer istället för att rensa bland prylarna. I dagsläget har vi ingen förvaringsmöbel alls i vardagsrummet och det kommer att behövas någonting på sikt, men kommer ge det mer tid. Korgen är onekligen en stark kandidat som kommer lösa det mest akuta:).

      Många kramar till på Dig!

      Radera