12 aug. 2023

Lappa, laga & Shoppingkasse...

Är det något köpstoppet och ett enklare liv lärt mig är det att låta inköpen skjutas på framtiden. Jag har idag inte alls samma behov av att göra köp inom samma tidsram som tidigare, inte ens när behovet av ett visst köp faktiskt finns där. 

Att vänta med nya inköp så länge som möjligt har med tiden kommit att bli en bedrift jag både värderar och roar mig med :).

Komma hem

Härom dagen satte jag mig t ex ned med våra badlakan och fixade några mindre hål som börjat ge sig till känna. Frottén i övrigt har mer att ge och jag tänker att genom att laga dem kan vi fortsätta använda dem en tid till. Visst börjar de bli slitna även i kanterna och är helt klart på väg att sorteras ut efter många års användning, men jag vill verkligen försäkra mig om att de är helt förbrukade innan de ersätts med nya. 

Det finns även en del klädesplagg i garderoben som börjar bli slitna såsom byxor som slitits nedtill, men som även dem kan hålla ytterligare något halvår om jag bara fixar till kanten på byxbenet med symaskinen. Så det tänker jag göra och även laga innerfickorna i min höst/vårjacka som med tiden fått flera hål. Jag får erkänna att jag tidigare inte varit mycket för att lappa och laga men det har kommit som en naturlig del i att leva enklare och jag gillar verkligen den utveckling hos mig själv. 

Ett inköp som som det däremot inte velat väntas med och som också genomförts är shoppingkassar i tyg. Vi har varken köpt plast- eller papperskassar på många år, men däremot använt oss av och även förbrukat ett antal shoppingkassar från matvarubutiken. Dessa blir dessvärre snabbt både slitna och ofräscha och jag har länge känt att ett bättre och mer hållbart alternativ till dessa är något vi behöver investera i.

Letade runt en del på nätet men hittade till slut rejäla kassar i återvunnen bomull vid ett besök i vår lokala JYSK- butik. De har fungerat över förväntan och kan enkelt tvättas vid behov. Känner mig så nöjd med detta köp varav jag gärna delar vidare. Var lite bekymrad först att de inte skulle räcka till vid veckohandlingen men två av dessa kassar räcker gott till vårt hushåll på två personer. Det ryms mer än man kan tro i dem och de är väldigt starka i tyget så det går även bra att lasta dem tungt. 

Känner att de här kassarna kommer ha en betydligt längre livslängd än våra tidigare och rekommenderas dig som är på jakt efter en både mycket prisvärd och slitstark kasse i tyg. Produkten går under namnet NILS hos JYSK och kommer i lite varierande färger.  

//Tina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar