21 aug. 2023

En ny tid...

Jag har ruvat på det här en längre tid. Förmodligen långt före hela Instagram-avslutet. Känner mig alltmer utmattad och trött på tid som ägnas uppkopplad mot en parallell (tyvärr inte alltid så genuin) värld. 

Det finns ett uttalat behov av att få pausa från allt det digitala i mitt liv. 

Komma hem

Med den digitala tröttheten kommer ju tyvärr också bloggen som kräver skärmtid och internetnärvaro. Det kommer därför bli så att bloggen går in i ett nytt skede framöver och istället för att bara låta er göra den upptäckten själva vill jag upplysa om detta. 

Jag kan dra mig till minnes ett antal bloggar där uppdateringar plötsligt uteblivit och där jag som läsare lämnats med en gnagande oro om att någonting hänt vederbörande eller dennes närstående/familj. Jag vill inte vara en av dem som plötsligt försvinner från sfären utan att låta er veta att allt är bra och att jag bara ämnar göra på ett annat vis framöver. 

Nästan dagligen tänker jag på hur skönt det är att slutligen ha lämnat Instagramvärlden bakom mig. Jag har känt mig så fri sedan dess och det har även börjat smitta av sig på andra områden. Jag begränsar alltmer min närvaro på YouTube men även t ex lyssnandet av poddar. Kan bli alldeles för mycket brus om jag inte ser upp även med dessa kanaler. 

På YouTube följer jag drygt en handfull konton inom området för simple living och minimalism. Ofta lyssnar jag så även på poddar när jag samtidigt gör annat, men även det kan lätt bli till ett vanemässigt ont där hjärnan snabbt vänjer sig vid en ständig stimuli. Jag önskar verkligen komma bort alltmer från dessa 'digitala distraktioner'. Visst det njuta av dem någon gång ibland, men allra mest istället försöka öka på närvaron i stunden.

Vidare känner jag mig inte helt redo att ta farväl till bloggandet än utan vill fortsätta hålla den dörren öppen, om än i ett annat format. De flesta som startade upp sina bloggar jämsides med mig är sedan länge borta. Jag är en av få som fortsatt så här långt. Tror det rör sig om ca 15 år. Tyvärr är det mesta bortrensat från de där allra första åren och jag har ingen exakt koll på när allt tog fart med 'Komma hem...' men uppskattar ändå att starten var någonstans runt år 2008/2009.  

Efter alla år är det onekligen hög tid för ett nytt upplägg här på bloggen. Det kommer bli mindre frekventa inlägg och jag spår också att det kan komma att bli långa uppehåll dem emellan. Känner att det är ok att det får vara så, men faktiskt också att det finns en tjusning med det. Det speglar även mer av den jag idag är och också det liv jag/vi numera lever. Sedan behöver inte heller allt vara så definitivt, av eller på, vilket annars ofta är så typiskt för mig. Ibland kan det även få bli lite som det blir... :).

Jag hoppas innerligt att ni är ok med att 'Komma hem...' nu går in i ett nytt skede och att ni trots det fortsätter att kika in någon gång ibland. Har ingen aning om vad jag kommer skriva om framöver, mer än att det så klart även fortsättningsvis kommer hålla sig inom området för hemmet, personlig utveckling, simple living och minimalism.

Tills vi ses igen hoppas jag ni så sakteliga går en vacker höst till mötes. Som ni vet är hösten min favoritårstid och det ska bli lite extra intressant att få uppleva den i år när jag varken har något rensande kvar att genomföra, konsumtion att ägna mig åt eller någon nämnvärd onlinenärvaro att slösa min tid på. 

Mest av allt hoppas jag på en lugn höst med mer tid vid hav, skog och mark. 'Skogsbad' är en aktivitet jag gärna skulle vilja utforska lite mer på djupet. Älskar granskogar, alltid så lugnt och tyst i dem. Kanske tar jag mig några lugnande 'dopp' i några sådana under den annalkande hösten i samband med att jag nu går denna både mycket spännande och ännu helt outforskade tid till mötes...

//Tina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar