12 juli 2020

Sommardekor i allrummet...

Nu är sommardekoren färdigställd i vårt allrum på övervåningen. Ett rum beläget precis ovanför trappen och som i huvudsak används som yogarum. Här finns vår stora MALM- byrå och sedan faktiskt inte så mycket mer än en stor mjuk matta. 

Innan jag började på att dekorera i vårt allrum rotade jag runt ordentligt i mina gömmor och gjorde till slut ett fynd i vårt uthus, ett antikt öskar i trä precis med den rätta patinan för temat. Utöver öskaret tyckte jag mig dock inte finna något mer passande just hit, utan det fick bli en tur till Jysk där jag fann en ljuslykta i glas med träfot tillsammans med ett gäng små skålar i stengods.  

Komma hem

Stengods, som jag älskar detta material. Skålarna som säljs i set om 3 är glaserade i en matt gräddvit, en mullvardsbrun och en mörkt gråblå ton. Foten har lämnats oglaserad och ger den där lilla extra detaljen. Otroligt vackra och perfekta till att samla stenar och snäckor och andra strandfynd från sommarens äventyr.

Komma hem

När jag nöjt kom hem med mina fynd insåg jag dock ganska snart att lyktan och karet inte alls gjorde sig ihop. Trist då jag så gärna ville använda mig av öskaret, men till slut fick det ändå bli endast lyktan tillsammans med skålarna. 

Enkelt och fint och komplett skulle det senare bli med sand från en favoritstrand och ett blockljus, men efter några dagar kändes det ändå inte riktigt rätt. Jag hade helt enkelt snöat in för mycket på öskaret och kunde inte heller hitta någon annan lämplig plats för det.


Komma hem

Jag ska ärligt erkänna att stilleben är något jag behöver öva mer på. Jag försöker roa mig när jag håller på men mest gör de mig faktiskt bara nervös. Jag har dessutom inte heller längre några större problem med tomma ytor vilket kanske gör det än mer svårt, men det behövs i ett hem också finnas något vackert att lägga ögonen på. Stilleben hjälper onekligen till att ge den där mer ombonade och personliga känslan i ett hem. 

Komma hem

Efter en del experimenterande tog jag slutligen bort lyktan och kompletterade istället min sommardekor i allrummet med en keramikvas som visade sig vara en perfekt match till både öskar och skålar. Troligen blir det även så att jag byter ut motivet i tavelramen, gärna till  något mer somrigt med hav och strand. Har en del egna bilder som skulle kunna användas. Träden känns definitivt mer höst.

Komma hem

Det blev i vårt allrum ett sommarstilleben helt i naturmaterial; keramik, stengods, trä och stenar från olika stränder i olika länder. Jag brukar välja ut ett par stenar när vi är iväg och lägger dem på en av fönsterkarmarna i verandan som ett fint minne och nu finns det plats för än fler.

 
Komma hem

Med tiden har det blivit en självklarhet för mig att välja naturmaterial framför andra material när det går och det har lönat sig på så många vis. Naturmaterial är tidlösa och blir därmed också mer hållbara över tid. De är generellt inte heller något man snabbt tröttnar på. De står sig. Att satsa mer på naturmaterial i inredningen är tveklöst ett av mina bästa 2 cents till er som precis som mig befinner er på en resa mot enkelhet.



Komma hem

Lampan i naturmaterial ovan är en av mina absoluta favoriter här hemma. Handgjord i rotting med insida klädd i oblekt bomullstyg. Så vacker tycker jag och vi har ytterligare en av samma i vardagsrummet. Kan inte tänka mig att jag någonsin skulle vilja byta ut dem. Naturmaterial är bara helt ljuvliga och det är en skön känsla att omge sig med dem. De ger helt enkelt en god Feng shui.

Ett extra plus är att de här också ger inslag av jord med sin mörkt bruna rotting, ett element jag annars har svårt att få in i vårt hem. 

Komma hem




Näst på tur med sommardekor är verandan och jag tror allt det redan är löst hur jag ska göra där utan att behöva göra några nya inköp. 

//Tina

2 kommentarer:

  1. Åh, så jättefint du har gjort och så avkopplande! Vi diskuterade precis här hemma om att vi vill ha färre intryck för att inte bli så stressade. Funderar på när mina föräldrar byggde hus på 70-talet och det skulle vara blommor och färger till max! Kanske är det så att vi har så många intryck i våra liv idag att vi hellre vill ha det avskalat, för mig är det nog så. Tack för inspirationen! Kram Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Tack söta Du!
      Jag har känt mig något kluven i den här sommar-dekor-processen, förmodligen för den krockar med den mer minimalistiska sidan av mig. Samtidigt har jag njutit av en mer somrig känsla i vårt hem och kommer fullfölja det jag påbörjat:). Men det är onekligen en svår balans det där med dekor, helt avskalat och det som finns någonstans mitt emellan.
      Så bra att det i alla fall gav inspiration till någon av er där ute, det känns fint att veta.
      Många Kramar till Dig!

      Radera