31 jan. 2023

Köpstopp- En katastrofal start...

Som rubriken lyder visade sig Januari bli något av en katastrofal start på köpstoppet. Halvvägs in på månaden hade jag gjort inte bara ett, utan flera köp. Jag ska försöka förklara vad som hände...


Låt oss börja med trädgårdsmöbler. Jag hade helt glömt att vi var i behov av nya trädgårdsstolar och ett bord. Egentligen skulle detta köp gjorts redan förra året, men vi hittade då inget passande så det fick vara. Ungefär en vecka in på köpstoppet uppenbarade sig dock ett par passande trädgårdsstolar som vi båda fattade tycke för och till nedsatt pris, så det var bara att slå till köpstopp eller ej. Det kändes inte självklart, men eftersom detta var ett sedan tidigare planerat köp som glömts bort valde jag att ge mig själv grönt ljus för det. 

I början på Januari månad gjordes så också ett planerat besök på IKEA. Ni minns kanske i mitt inlägg här att jag hade ett par köp på IKEA som jag räknat med att genomföra under köpstoppets första månad. Tillsammans med de planerade köpen följde dock även även ett par espressokoppar med ner i kundvagnen(Oops!). Något jag tänkt köpa en tid men inte kommit till skott med. Jag gav mig själv ännu ett grönt ljus för det. 

Det tredje köpet som gjorts är förmodligen det jag kan försvara minst. Det avser ett fårskinn som jag absolut inte hade planerat att köpa här och nu utan längre fram i tiden. Lite plötsligt och lustigt dök det dock upp ett jättefint obegagnat Gotlandsskinn på Tradera(vad jag ens gjorde på Tradera från första början har jag ärligt inget bra svar på- kanske var det av gammal vana, oaktsamhet, nonchalans eller rent av självsabotage..?). Eftersom det kändes som om jag redan misslyckats med starten av köpstoppet kunde jag nu lika gärna fortsätta på samma bana och gav mig själv för tredje gången grönt ljus. Budade, vann och ångrar inte mitt beslut även om det kändes minst sagt kluvet i stunden. 

Efter detta har det dessvärre spårat iväg ytterligare med några mindre köp. Till slut var det som om jag släppte på bromsen helt och bara lät det ske. Hej och Hå..! Som ni förstår blev ju det här inte alls som jag först föreställt mig att det skulle bli och även sambon har frågat mig flera gånger under Januari månad om inte jag har köpstopp? Hur det går med det där köpstoppet? osv. :)  

Ja, som synes kan man bara konstatera att det ju inte gått något vidare bra under den första månaden. Det blev något av en katastrof faktiskt. Så här efteråt väljer jag att äga det och siktar nu istället på att det kommer gå betydligt bättre under Februari månad och framåt. Något litet snedsteg hade jag väl räknat med, men absolut inte på det här viset. Möjligen att jag plussar på en månad för att balansera upp det hela. Vi får helt enkelt se vad som sker...

//Tina


4 kommentarer:

  1. Oj, oj oj! Jag har inget köpstopp, har aldrig haft och kommer aldrig att ha då jag inte gillar förbud. Trots det (eller på grund av) har jag shoppat mycket mindre än du under januari, tre batteriljus, tre för två, två ljuslyktor samt en medicindosett i bambu. Inget av det var nödvändigt men jag mår inte dåligt av inköpen. Mest nöjd är jag med medicindosetten. Har vägrat fram till nu då jag tycker plastdosetterna är så fula men den här i bambu är fin. Hoppas februari går bättre för dig.
    Kram Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monika!
      Personligen älskar jag att utmana mig själv och lära mig mer om vem jag är och Januari gav mig just mycket lärdom som jag nu tar med mig vidare in på köpstoppet. Februari och framåt kommer gå mycket bättre känner jag. Är väldigt pepp nu efter mina tidigare snedsteg så det var kanske bara positivt att det som hände faktiskt hände:).
      Önskar dig en fortsatt fin dag!
      Kram på Dig!

      Radera
  2. Kommentar från Eva Maria;
    Hej Tina!

    Tack för din uppdatering om köpstoppet! Det var spännande (och lite skojig!) läsning! :-) Jag tycker dock att du kan försvara dina inköp bra och att det var saker du kanske ändå hade tänkt köpa vid tillfälle. Och det bästa är ju att man kan börja om när som helst!

    Men det är märkligt och jag känner så väl igen mig. Första gången jag provade att ha klädköpstopp... jag kan säga att jag har aldrig haft så starkt sug efter att shoppa kläder. Det kändes som ren abstinens. Jag har nog berättat det för dig tidigare, men jag klarade bara fyra månader sen åkte jag dit rejält. Kanske har det att göra med att man helt plötsligt "inte får lov" och så vill man jättemycket. Det måste vara något psykiskt.

    En parallell jag kan dra är från när jag spelar tennis. Det kan ha gått hur bra som helst och man känner ett riktigt flow. Men sen när tränaren säger: Okej, nu är det match och vi räknar poäng. Då spårar allt ur och inte en boll hamnar där den ska. Vi brukar skratta åt detta och säga att det är psyket som låser sig och det behöver också tränas.

    Lycka till med köpstoppet framåt och ser fram emot att höra mer om det!

    Kramar Eva Maria <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva Maria!
      Tack snälla för din kommentar:) Så himla skönt med förståelse och medkänsla när man misslyckats med något<3!

      Jag kan verkligen känna igen det där med att när man plötsligt inte får lov så går liksom köplusten igång som aldrig förr. Exakt samma som när jag slutat med t ex socker eller lagt om kosten. Hjärnan kan inte tänka på något annat än det som är förbjudet:). Intressant är det!
      Att unna sig begränsningar tror jag ändock i slutändan är något positivt där man får chans att växa och lära sig mer om sig själv. Det finns alltid någon lärdom att ta med sig.

      Jag beklagar att det ej fungerat med kommentarsfunktionen och hoppas det fungerar igen nu. Som jag skrev i mailet till dig så hade även sambon problem att kommentera med Google- inloggning på sin mobil men när vi testade via datorn gick det bra. Och Anonymt gick även fram via mobilen. Han har nyligen bytt till en ny Iphone men jag vet inte om det kan ha något med det att göra. Låt mig veta om du har fortsatta problem.

      Tack söta för ditt stöd och att du vill läsa vidare om Köpstoppet:)! Jag ser fram emot att fortsätta och känner mig mer redo nu än jag var i Januari. Så här i backspegeln kan jag se att jag borde förberett mig bättre.

      Stor Kram till Dig!
      Tina

      Radera