1 jan. 2023

Nytt år nya mål- Köpstopp...

Hjälp! är min första tanke när jag vaknar upp så här första dagen på det nya året. Då var alltså tiden inne för ett köpstopp första halvan av 2023. Från Januari till och med Juni månad är mitt mål att inte köpa någonting utöver absoluta nödvändigheter såsom mat, medicin, hygienartiklar osv.

Komma hem

Jag har sedan tidigare ett par planerade inköp på IKEA som inte hunnits med under December så de kommer tyvärr att hamna på Januari månad. Eftersom de är planerade köp känns det ändå ok, även om jag önskat att jag inte behövt dra dem med in på det nya året och köpstoppet. Har även en specifik vara på bevakning som varit restad under en längre tid. Möjligen, möjligen att jag väljer att slå till om den kommer in på nytt då jag vet att den säljer slut fort igen. Jag håller det öppet.

Vidare hittade jag nyligen på minimalisternas blogg här och här en hel del matnyttigt om just köpstopp med tips och lite olika upplägg och hos bloggen Rensa ut kan du inte bara följa min bloggvän Eva Marias klädköpstopp, utan du som har Facebook kan även gå med i hennes klädköpstoppgrupp. Läs mer här och här.

Jag har övervägt lite olika sätt att hålla mitt köpstopp på och landat på det som helt enkelt blir enklast, dvs att ha ett allmänt köpstopp som täcker in allt onödigt. Går något sönder som jag/vi är i fortsatt behov av kommer det göras undantag för det, men i övrigt blir det alltså inte några inköp alls utöver de kategorier som nämnts ovan. 

Nu är det slut på jakten och slut på att göra ändringar i hemmet. Det kommande halvåret blir det inte några nya kläder, böcker, LP- skivor, växter, inredning eller någonting annat som kan anses vara oväsentligt. Det känns lite otäckt samtidigt som jag känner ett lugn komma över mig. Som jag skrev om på instagram för en tid sedan- jag unnar mig en begränsning.

Så klart kommer det uppstå situationer då köp kan kännas svårt att stå emot. Det kommer också uppstå stunder då det säkert känns trist att inte längre ha möjlighet att t ex skrolla genom Tradera eller Blocket efter nästa bäst fynd. Samtidigt är det ju så att vi redan har allt vi behöver. Vårt hem behöver varken ändras eller uppdateras med någon ny detalj och inte heller våra garderober. Det är bra som det är och en bonus är så klart mer pengar över till sparande istället för meningslöst och ogrundat slösande.

Jag shoppar över lag inte så mycket längre och är väldigt vaksam med vad som kommer in i vårt hem, men jag märker ändå att det tenderar smita in saker lite här och där. Senast ett 'bra att ha-plagg' till garderoben(en olle som jag sedan inte använt på hela hösten/vintern) för att inte nämna en antik trefot i smide som vi skulle värma glöggen på, men som sedan aldrig togs i bruk under hela Juletiden:). Ja, man kan ju onekligen fråga sig hur viktiga de där inköpen egentligen var?

Hur som får vi se hur det här går. Jag kommer hålla er uppdaterade om mina erfarenheter, tankar och känslor på vägen. Är ni kanske fler där ute som satsar på köpstopp under hela eller delar av år 2023? 

//Tina


2 kommentarer:

  1. Hej Tina!
    Oj, så spännande med ditt köpstopp! Jag är övertygad om att du kommer att klara det, du är så väl förberedd. Det är bra att vänta in ett visst startdatum så hinner man förbereda sig. Men jag håller med att det är lite läskigt också! Jag har aldrig provat att ha helt köpstopp men på kläder har jag haft totalt i först 4 månader (sen klarade jag inte det längre), sen i 1 år och nu är jag inne på 4 månader av 1 år. Tidigare var jag en shopaholic av kläder, för att använda det begreppet. Jag shoppade för att jag trodde att det gav mig lycka, men det gjorde det inte insåg jag sedan.
    Som du skriver så kan det komma situationer som är svåra att stå emot. Jag har upplevt några sådana situationer och det som har varit märkligt med dem är att de kommit när jag minst anat det! Då har jag fått kämpa mig igenom suget och sedan när jag kommit över det har det känts som en seger. Jag kan tillägga att då har det gällt saker som jag inte alls behövt, eller ens visste att jag vill ha, de har dykt upp framför ögonen i en affär eller på nätet.
    Det som hjälper mig nu är att om jag kommer att tänka på något jag skulle vilja köpa så skriver jag upp det på en lista i mobilen och tänker att jag kan köpa det när köpstoppet är över. Troligtvis kommer det inte att bli så många saker kvar på listan allt eftersom man inser att man faktiskt inte behöver dem!
    På Facebook finns det även en grupp som heter Köpfritt år 2023 (fd 2022). Den drivs av Emilia Arvidsson som även gett ut några böcker, bl a Klimatglädje. Jag är med i gruppen och jag tycker att den är inspirerande, även om jag nu inte har helt köpstopp. (Kanske du redan känner till den.)
    Kramar & Stort lycka till med ditt köpstopp! Det ska bli så intressant att följa!
    /Eva Maria <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket fina du för att du tror på mig:)...är själv lite osäker på hur det egentligen står till med disciplinen numera he he.

      Kan tänka mig att det kan uppstå situationer med köplust när man minst anar det. Har råkat ut för dem några gånger. Precis som dig har jag ju ett område är lite extra utmanande. Saker till hemmet är och har alltid varit min stora last och en del av mig tror fortfarande att jag ska bli mig mer nöjd om jag ändrar om eller köper något annat och byter med. Ska bli mycket intressant att se vad som händer nu när jag inte har möjlighet att shoppa längre.

      Tack också för bra tips att skriva upp saker som dyker upp längs vägen. Det ska jag absolut göra och utvärdera. Tror inte jag kommer vilja ha mycket av de sakerna som korsar min väg eller dyker upp i huvudet några månader fram i tiden.

      Tyvärr har jag inte Facebook men säkert någon som läser här som kan ha nytta av ditt tips om gruppen Köpfritt år 2023. Låter intressant precis som din Klädköpstoppgrupp!

      Tack Eva Maria för din återkoppling och för att du kikar in här. Ska titta in till dig lite senare. Stor Kram!

      Radera