18 maj 2022

Flashbacks & Inte där än...

I år har det ännu lite mer gått in för mig att jag inte är där jag önskar jag var och faktiskt också trodde jag var på min resa mot enkelhet och minimalism. 

Jag känner inte att jag lever ett minimalistiskt liv på det sätt som jag föreställt mig när jag ägnat tankarna åt en minimalistisk livsstil och kan idag se på det med både ett accepterande och konstaterande om att jag helt enkelt inte är där riktigt än. 

Komma hem

Jag har fortfarande mer saker än det som syns. En del sådant kommer naturligtvis alltid att finnas kvar, men det som stör mig är att det fortfarande finns någon form av lager med saker som inte används och det är onekligen det som står i vägen för mig att fullt ut kunna leva ett enklare liv. 

Vi har så oändligt mycket mindre ägodelar idag än för några år sedan, ändå infinner sig förvånansvärt nog precis samma kvävande känsla av att fortfarande äga för mycket prylar. Jag känner mig både tyngd och får svårt att andas när jag t ex stegar in i vindsgarderoben där det successivt samlats saker som det ska tas beslut om, saker som inte har något hem(var kommer de ifrån?), saker som ska säljas osv. 

Komma hem

I MALM- byrån är det så också åter fullt och jag känner mig i det avseendet mer som en hoarder än minimalist. Vad hände med de tomma lådorna? Jo, sedan sist har där hamnat b la gardiner från vardagsrummet, vi har har även köpt fler påslakan och utöver det en uppsättning nya badlakan och handdukar som väntar på att tas i bruk. Uppskattningsvis kommer det gamla setet hålla ungefär året ut, så ännu en del väntan på det.  

Tillsammans tar nu dessa saker upp två av de totalt 6 lådorna i byrån. Byrålådor jag skulle behöva till någonting helt annat såsom t ex innerkuddar, som för övrigt tycks vara ett aldrig sinande problem i vårt hem...

Innerkuddar som inte används pga att jag skalat ner allt mer på prydnadskuddar varav de istället landat i vindsgarderoben tillsammans med diverse syprojekt som jag inte tycks komma till skott med, ett gäng lite tjockare plädar som huvudsakligen används över vinterhalvåret, möbler som ska säljas mm. mm. Ärligt talat känns det här nu som om allting börjar om på nytt igen, om än i mindre skala.

Det jag behöver göra för att styra upp situationen är att åter börja på att rensa för att på så vis försöka hitta rum i byrån som är den huvudsakliga förvaringsmöbeln vi har till alla våra textilier och med det också göra en omorganisering. 

Vi har över lag väldigt lite förvaringsmöjligheter i vårt hus och i takt med strävan mot ett enklare liv har de också blivit än mindre. Att på nytt ta till vindsgarderoben känns dock inte som ett alternativ. 'Been there done that' och någonstans måste jag börja se det för vad det är och helt enkelt begränsa mig mer när det kommer till just det här med kuddar och textilier.

//Tina


5 kommentarer:

  1. Oj, ja det är en svår känsla när sakerna tynger en! Jag känner samma sak här hemma men har försökt fatta ett beslut att jag får anse att vissa rum är klara och sedan hålla fast vid det i en period. Annars gnager det hela tiden! Just nu har vi två rum som behöver gås igenom ordentligt och jag vill så gärna blir klar med dem under sommaren. Men saker som ska förvaras för att användas efter säsong och annat tycker jag känns bra att ha undanstoppat och då behövs det förvaringsutrymmen absolut.
    Hänger gärna på och de låter spännande med inredningsprojekt också :-)

    SvaraRadera
  2. Glömde skriva att det var från mig! Kram Eva Maria / Rensa ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva Maria!
      Det är så sant och viktigt det du skriver om att man behöver ge sig själv en paus i perioder. Det kan bli så utmattande. Efter ett uppehåll under föregående år känner jag mig nu redo att ta nästa steg. Det har varit en konstig upplevelse att åter upptäcka att jag har mer arbete framför mig.

      Fick en hel del gjort i förra veckan och det kändes väldigt skönt. Så klart drar det också med sig en del extra arbete med det som nu ska ut på annons, köras iväg till skänkes och även slängas. Men med ett steg i taget och lite paus mellan varven så ska det nog gå vägen även den här gången:).

      Hoppas du får en fin vecka!
      Kram

      Radera
  3. Hej!
    Hur går det med ditt rensande? Utifrån bilderna ser det ju verkligen inte ut som att du blivit en hoarder, men känslan kan ju vara annorlunda.
    Hur har du det med samlingar av olika slag? Jag rensar en mängd saker men jag älskar mina böcker och de ger mig glädje så därför får de vara kvar trots att alla säkert finns på digitala tjänster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna!
      Tack för att du kikar in här<3

      Jag förstår att det inte ser ut som om jag blivit en hoarder:). Mest bara med glimten i ögat och eftersom jag upplever att det börjat samlas på igen i b la vindsgarderoben blir känslan onekligen lite tung och jobbig och inte alls så där lätt och minimalistisk som jag önskar:).

      Ger dina böcker dig glädje ska du absolut hålla kvar vid dem!
      Jag har haft mycket böcker en gång i tiden men reducerat ner efter hand. Just nu har jag en hög som ska gås igenom på nytt och ev rensas bort. Jag brukar rensa bort böcker när jag liksom känner mig 'färdig med dem'. Vissa böcker blir man ju dock aldrig helt färdig med och de får fortsätta vara kvar. Jag kommer nog alltid ha en liten uppsättning böcker, det tror jag.

      När det kommer till övriga samlingar har jag även lite prydnadssaker, ett gäng DVD- filmer, tyger. Samtliga av dem är idag reducerade ned till ett litet antal. I våra ägor finns också en samling med LP- skivor och sambon har sin whisky- samling.

      Att rensa är en process och det tar tid. Det kan kännas jobbigt och svårt att göra sig av med sina saker. Jag har rensat under många år och känner mig ännu inte helt klar. Målet är att äga ett minimum av både möbler och prylar.

      Fortsatt lycka till med rensandet. En liten uppdatering om hur det går här hos mig lovas inom kort:).

      Kram på Dig!

      Radera