26 apr. 2022

Spartips för Snåljåpar #7...

I år provar vi på att förså lite veggies inomhus. Till detta fanns sedan tidigare ett gäng terrakottakrukor att tillgå som vi använt utomhus, men de var dessvärre inte tillräckligt många till antalet för det vi ville så och jag kände genast att jag inte heller var så där jättesugen på att behöva köpa på mig fler krukor. 

Som alternativ kikade jag på lite olika tråg med många fack att så i, men de var väldigt dyra i vår mataffär så nej, det kändes inte aktuellt även om det så klart hade kunnat återanvändas igen nästa år. 

Komma hem

Istället för att behöva slösa onödiga pengar på både krukor och tråg valde vi därpå att istället försöka hitta en annan lösning och det hela landade till slut på att återanvända tomma mjölkpaket och helt enkelt omvandla dessa till 'krukor'. Det har fungerat hur bra som helst och de trivs minst lika bra(om inte bättre pga den folierade insidan) som det vi sått i terrakottakrukorna. 

Inte så estetiskt tilltalande kanske...men eftersom det är under en sådan begränsad tid bryr jag inte mig så mycket om det.

Komma hem

Så himla skönt att kunna slänga dessa 'krukor' i återvinningen igen efter utplantering, undvika onödiga utgifter samt slippa bygga på förrådet av krukor. Ett enkelt litet spartips till er som känner er sugna på att odla i år.

//Tina


2 kommentarer:

  1. Så fint med de gröna små växterna! Det gör så mycket med lite grönt i ett rum. Sen är det enkelt att lägga lite grönt på maten, det piffar upp bara det lilla :-) Jag tycker det är jättesött med kartongerna, det är sant att det är onödigt att köpa nya krukor hela tiden.
    Tyvärr har jag inget bra tips angående ljungen... vi har ljung på tomten men den har blivit hårt utsatt de senaste somrarna som varit så varma. Hoppas att du får några bra tips!
    Kram och njut av de härliga vårdagarna! / Eva Maria

    SvaraRadera