26 jan. 2021

Spartips för Snåljåpar #1...

Komma hem

2021 kommer bli året då jag verkligen kommer gå in för att bli mer sparsam. Ja, ena riktiga snåljåpar ska vi faktiskt bli hehe:).  

Min sambo Dan och jag är väldigt lika när det kommer till ekonomi och har för det mesta unnat oss det vi velat ha genom livet. Och även om vårt köpbeteende ändrat sig väldigt, väldigt mycket på vägen mot ett enklare liv, har vi fortsatt unna oss även av sådant som kanske inte kan anses vara ett måste eller som man i alla fall ganska enkelt hade kunnat avstå från.

Vi kommer att fortsätta unna oss av saker som vi värderar även under 2021, men har samtidigt satt ett för oss högt sparmål som vi vill försöka uppnå. Genom att hitta nya vägar och spara lite här och lite där kommer vi kunna nå vårt mål samtidigt som vi fortsätter njuta av sådant vi uppskattar, om än på ett lite annorlunda vis. 

Tänkte börja med att ge ett spartips till alla filmälskare där ute. Vi är båda mycket intresserade av film och har de senaste åren streamat film via SF Anytime(utöver Netflix utbud).  

I år har vi dock när det kommer till film istället börjat använda oss av gratistjänsten Viddla. Hört talas om den? Inte jag heller förrän alldeles nyligen. Allt du behöver för att använda tjänsten är ett vanligt lånekort från ett anslutet bibliotek med lånekortsnummer och en PIN-kod. Jag hade sedan länge renast bort mitt fysiska lånekort men fick enkelt fram mitt lånekortsnummer genom att logga in på mitt lokala biblioteks hemsida.

I helgen invigde vi den kostnadsfria streamingtjänsten med filmen 'Disconnect'. En tänkvärd film om det uppkopplade livet vi alla lever och vad konsekvenserna kan bli av det. Fyra filmer i månaden kan man streama helt gratis hos Viddla.

Ett annat tips är att kolla film gratis via SVT Play(såg nyligen 'The Wife' hos SVT som var superbra), TV4 Play och Viafree. 

Mer spartips blir det här på bloggen efterhand som jag själv utforskar livet som snål;)... eller kanske mest bara som sparsam.

//Tina


2 kommentarer:

  1. Bra tips. Jag använder Cineasterna som också är bibliotekets filmer. Ser kanske olika ut i olika landskap?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Många Tack för att du tipsar om detta. Kan säkert vara så att det är olika streamingtjänster via biblioteken beroende län.
      Känn dig varmt välkommen hit!

      Radera