18 maj 2020

En heldag...

En heldag fick jag avsätta i tid för att få ordning på allt från byrån i vårt allrum och vindsgarderob

Jag vet inte varför det känns som om det bara blir mer och mer saker i vårt hem då det uppenbarligen efter alla dessa rensningar är betydligt mindre än det en gång brukade vara, men man glömmer väl helt enkelt. 

Och faktum är att skulle jag åka tillbaka till 2015 när den här resan först började skulle jag förmodligen inte klara av det jag stod inför där och då. Min tröskel är så mycket lägre nu och jag kan inte omge mig med en massa saker utan att bli överväldigad, stressad och må dåligt.

Komma hem

Nu när det är rensat och organiserat i både byrå och vindsgarderob behöver det tack och lov inte längre bli ett sådant kaos igen vid framtida rensningar. Jag kan istället lugnt och fint gå igenom en byrålåda i taget och lyfta ut det som inte längre ska vara kvar. Likadant med vindsgarderoben. Det är så få saker där inne nu som potentiellt kan komma att reduceras ner ytterligare, att jag inte kommer behöva tömma ut hela igen utan kan rätt och slätt gå in och plocka bort. 

I byråns 6 lådor är det organiserat enligt följande;

  • Sängkläder
  • Badlakan, handdukar
  • Plädar, överkast
  • Kläder
  • Kuddfodral, möbelklädslar, dynor mm.
  • Innerkuddar

Lådan med kläder är fylld till bredden efter att två flyttlådor med kläder från vindsgarderoben även flyttats hit och jag hoppas kunna reducera ner än mer efter hand som jag känner mig redo för det. Likadant med innerkuddar och i lådan med plädar skulle jag förmodligen kunna göra mig av med hela tre stycken plädar av totalt fyra. 

Resterande tre lådor uppskattar jag i det stora hela vara klara. Vi har två uppsättningar sängkläder, två uppsättningar handdukar varav den ena uppsättningen sängkläder/handdukar alltid är i bruk. Kuddfodral har jag fortfarande en handfull att variera med, men kan så klart reduceras ner ytterligare. Känner dock inget behov av det just nu. 

I vindsgarderoben har så också den lilla byrån flyttat in och den härbärgerar som planerat sladdar och pedaler till gitarrerna i en av lådorna, gitarrfodral och fodral till kamerastativet i en och slutligen två lådor med diverse tyger från MALM- byrån som jag reducerat ner en del. 

När det kommer till vindsgarderoben förvaras där följande;

  • Gitarrer (2 st)
  • Förstärkare
  • Byrå (med ovan nämnda innehåll)
  • Gästmadrasser (2 st)
  • Mattor (3 st)
  • Pallar (2 st)
  • Klösträd
  • Brandstege

Jag är inte riktigt nere på ett minimum ännu, men som med allt annat är det en långlivad process att nå dit och jag tar det stegvis, känner in, utvärderar och ser till så att jag inte gör mig av med något som jag senare kommer att ångra/sakna/vara i behov av.

Så här efteråt kan jag ändå konstatera att jag känner mig lättad och glad efter den här rensningen. Det blev mer tydligt för mig själv nu att det faktiskt minskar och att jag tagit mig ännu ett kliv framåt på den här resan mot enkelhet.


//Tina

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat Tina!!! Själv håller jag på med garage,förråd och trädgård. Ja, och visst finns det alltid något att rensa ut hemma. Jag borde nog börja blogga igen så man fick något gjort. ;) Många kramar piah*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Tack rara Piah & så glad jag blir att du hittat tillbaka hit igen:).
      Hoppas du kör igång din blogg igen- den är mycket saknad!
      Många kramar till Dig!

      Radera