4 feb. 2020

Aha- moment & Källor till inspiration...

Ibland dimper de ner, de där svaren och insikterna som man längtat efter och sökt efter länge. Tidigt, tidigt i morse fick jag mig ännu ett sådant där Aha- moment när jag sökte ny inspiration och motivation inom området Simple Living och minimalism.

Komma hem

Tog mig nämligen en titt på Joshua Fields Millburn's(ena halvan av The Minimalists) house tour som jag förvisso sett förut men som gav mig helt nya insikter den här gången. En bit in berättar han att de levt utan en del möbler såsom soffa och matbord i sitt nya hem under tiden de letat efter något som passat in på deras specifika behov och önskemål. 

De har inte brådskat med möbelinköpen förstår jag. Sedan kommer orden som får mig att sätta mig rakt upp; I´m complete in an empty room'. Jag spolar tillbaka och tittar igen. 'I´m complete in an empty room'. Oj, wow, jag inser snabbt att det inte alls stämmer in på mig. Jag känner mig inte alls fullbordad, komplett och nöjd i ett tomt rum. Tvärtom.

I mina många försök att få till det perfekta hemmet söker jag dock ideligen efter just denna 'fulfillment' som Joshua pratar om. Plötsligt känns det inte alls konstigt att jag aldrig lyckats komma dit. Det går inte att nå tillfredsställelse eller känna sig hel genom möbler och prylar. 

Och även om jag innerst inne vet om att det är precis så har det ändå aldrig helt lämnat mig, jag har aldrig helt slutat hoppas och jag har inte heller helt slutat försöka. Allting faller på plats och min nya målsättning på den här resan får onekligen bli förmågan att känna mig 'Complete in an empty room...'

Videon med Joshua's house tour finns att se på YouTube här.

Jag vill även passa på att tipsa om det här 60- minuters programmet som handlar om att leva enklare med mindre prylar med konkreta tips från flera olika källor såsom; Joshua Becker(mer med honom här), The Minimalists(som förmodligen är dem jag följt allra längst och inspirerats alla mest), Courtney Carver som är skaparen av Project 333(mer om det i tidigare inlägg här) och så ytterligare en inspiratör inom frivillig enkelhet.

Jag slänger även in en nyupptäckt rensare och blivande minimalist som jag börjat följa på YouTube; Erica Lucas. Här finns verkligen massor av bra rensa- inspiration. På bara 4 månader har hon gjort stora framsteg med att reducera ner och förenkla sitt liv och i sitt hem. Check it out!

Slutligen miljonären Alex som rensat bort allt överflöd i sin supertjusiga takvåning inklusive soffan. Jag blev mycket, mycket inspirerad av Alex minimalistiska garderob och upplägget på den. Kanske dags för mig att förenkla ytterligare? Alex pratar en lång stund innan själva visningen av lägenheten i videon som finns att se på YouTube här. Spola fram till ca 13.30 om du önskar hoppa introt.

//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar