19 aug. 2019

Två helt skilda saker & ett Aha- moment...

För en tid sedan korsade uttrycket 'Wants and Needs' min väg. Wants  and  Needs.
Jag fick mig ett Aha- moment!

Komma hem

Det kan tyckas självklart att det är en väldigt stor skillnad mellan Wants och Needs, men jag har nog aldrig egentligen reflekterat över det på det sättet. Åtminstone inte på ett djupare plan. 

Nu gick det rak in och så här efteråt kan jag verkligen se att jag ägnat mig långt mer åt mina Wants i jämförelse med mina Needs. T ex så har mycket av den inredning som ackumulerats och nu reducerats ner varit rena Wants. Ett fåtal av dem också Needs. Merparten har dock varit saker köpta utifrån aspekten att jag har velat ha någonting utan att egentligen b e h ö v a det. Där och då tyckte jag nog ändå i någon mån att de köpen var nödvändiga. Det var de inte.

Jag har fortfarande många Wants på min lista och den där listan fylls ideligen på eller ändrar karaktär, men det är mina Needs jag behöver lägga fokus på. Det här har otvivelaktigt kommit att bli mitt nya mantra. 
Är det något jag/vi behöver? Ok. Är det något jag/vi mest bara önskar, suktar efter, vill ha? Aja baja.

Självklart måste man även någon gång ibland kunna unna sig något av sina Wants, men det bör ske med stor eftertanke och gärna med ett större tidsspann. För realiteten är att de där köpen egentligen inte är viktiga alls. De består av diverse ting som på intet sätt är nödvändiga för ett välfungerande och bra liv. De är ren och skär guldkant och bör också behandlas som det. Som en lyx.

Går man tillbaka i tiden har mänskligheten aldrig konsumerat på det sätt som nu sker. I regel köptes t ex ett bohag till hemmet och så fick det se ut under lång, lång tid framöver. Att byta kuddfodral, gardiner, mattor, möbler och prydnader varje ny säsong förekom inte. Samma vad gäller klädköp. Det har blivit sådan hysteri och jag har varit en del av den, men enough is enough och jag kommer inte delta mer. Jag har gjort mitt utträde och vet att ni är fler som hänger på.

Kort och gott. Nästa gång du står inför ett köp kära läsare. Tänk då en extra gång på om det verkligen hör till dina Needs eller är det kanske bara så att det är en i raden av alla dina Wants? 


//Tina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar