23 maj 2019

Rädda en Orangutang...

För omkring 12 år sedan blev jag stolt adoptant till en liten orangutang vid namn Kesi via organisationen Save the Orangutan. Lite kort är Save the Orangutan en ideell förening vars syfte är att säkra den akut utrotningshotade orangutangens överlevnad och bevara dess livsmiljöer. 

Djur har alltid haft en väldigt, väldigt speciell plats i mitt hjärta och att få följa Kesis väg till att bli vuxen och leva ett alltmer självständigt liv har varit en obeskrivlig glädje genom åren. För lite drygt en månad sedan fick jag dock ett mail från Save the Orangutan och mitt hjärta slog i marken;

Komma hem

Kära adoptant,

Vi skriver till dig för att informera om att övervakningsteamet på Kaja Island inte lyckats lokalisera Kesi på ett tag nu. Kesi har varit försvunnen ett par gånger tidigare, men då har det inte dröjt mer än en vecka innan hon dykt upp igen vid foderplattformen. Nyaru Menteng har satt in extra övervakningsteam för att leta efter henne. De har ännu inte sökt igenom hela den stora ön, så det kan mycket väl vara att de hittar henne på en annan del av ön. Efter flytten till Kaja Island växte Kesis självförtroende vilket gjorde att hon rörde sig allt längre iväg från foderplattformarna på egen hand.

Men livet på universitetsöarna är också så nära ett liv i det vilda som man kan komma - på gott och ont. Liksom i regnskogen finns det faror som orangutangerna måste tackla på egen hand. Och trots att övervakningsteamet håller koll på orangutangernas vikt och eventuella tecken på sjukdom, så är de inte nära dem varje dag, på samma sätt som i skogsskolan.

Personalen på Nyaru Menteng har ännu inte gett upp hoppet om att hitta Kesi, som faktiskt har avklarat ö-universitetsfasen och nu står med på listan över årets frisläppningskandidater. Vi hoppas på det bästa och hör av oss igen så fort vi har mer information om Kesi.

Tusen tack för ditt stöd. 

Vänliga hälsningar, 
Save the Orangutan

Härom dagen fick jag så ett nytt mail där det meddelas att Kesi fortfarande inte hittats men att Övervakningsteamet fortsätter med att hålla utkik efter henne på deras dagliga patrulleringar och att man inte på något vis gett upp hoppet om att återfinna henne. 

Jag vet att de gör allt de kan för att utreda läget men det är inte utan att Kesi är i mina tankar mest hela tiden och jag håller nu tummarna extra hårt för att det är goda nyheter som förmedlas nästa gång jag hör från dem. 

Under de år som jag följt Kesi har jag hela tiden fått regelbundna uppdateringar i både i text- och videoformat. Aldrig tidigare har jag känt ett så stort förtroende för någon organisation inom området. Deras arbete är verkligen helt f a n t a s t i s k t, något jag mer än gärna vill förmedla vidare.

Med det sagt vill jag även passa på att berätta för er att Save the Orangutan just nu har fem helt ljuvliga orangutanger som söker nya adoptanter. 

Det är;

  • Taymur som blev tagen från sin mamma som liten och sålt som exotiskt husdjur.
  • Hope som hittades ensam med sår efter skott i ett nedbränt skogsområde.
  • Meryl som var mycket medtagen när hon räddades från fångenskap.
  • Otong vars mamma dog i skogsbränderna under hösten 2015.
  • Och slutligen lilla Valentino som var både skör och undernärd när han kom till räddningscentret. 

Precis som Kesi, som vid 3- 4 månaders ålder hittades övergiven och svårt skadad med en avhuggen hand(!), har de här små individerna alla fått utstå mycket svåra upplevelser tidigt i livet och jag hoppas med det här inlägget sprida information och väcka intresse för organisationen.

Genom att symboliskt adoptera en orangutang stödjer du rehabiliteringsarbetet av orangutangerna på rehabiliteringscentret Nyaru Menteng. För en så liten summa som 100 kr i månaden får du följa din lilla orangutang på sin resa mot ett nytt liv i frihet i Borneos regnskog. Adoptionen är ej bindande och kan när som helst avslutas. 

Vill du veta mer om Save the Orangutan, deras arbete och hur du går tillväga för att adoptera en orangutang finns all information att finna på deras fina hemsida här.

//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar