15 maj 2019

Håravfall & Viktigt Vitamin..

De senaste 5-7 åren har jag i perioder tappar mycket hår. För mig har det alltid kommit i stunder av långvarig stress och andra jobbiga livsupplevelser. Vid något tillfälle började jag till och med tappa fläckvis och var helt kal på flera om än väldigt små områden uppe på huvudet. Håret kom dock tillbaka på de kala fläckarna snabbt igen men jag fortsatte att fälla mycket hår och så har det fortsatt till och från.

Jag vet hur jobbigt det kan kännas att tappa hår. Minns tydligt skräcken när jag stod i duschen och bokstavligen kunde känna hur hårstråna sköljde ner över kroppen. Jag minns också hur uppgiven och ledsen jag kände mig när jag förstod hur tunt mitt hår faktiskt blivit, ståendes i provhytten på HM med hela hårbotten blottandes från belysningen ovan. 

Genom åren har jag som ni förstår sökt information om mitt håravfall och varit noga med att komplettera med kosttillskott av olika slag för att både tämja håravfallet och för att stimulera ny tillväxt. Dock utan några större resultat. På sin höjd har jag kunnat se hårstrån på väg ut men som sedan trillat av lika snabbt. Det var inte förrän jag lade till ett B- Vitaminkomplex som mitt hår började ta ny fart och växa till sig samtidigt som jag började fälla av allt mindre.

Det är svårt att få fram de nya stråna på en vanlig bild men med negativfiltret nedan blir det mer tydligt. De mörka korta stråna är nybildade hårstrån på väg att växa ut igen. Den senaste tiden har det börjat bli som en 'buske' av nya hår uppe på huvudet.

Komma hem

Varför jag inte tidigare förstått vikten av B- vitaminer när det kommer till håret vet jag ej. När jag Googlar på hår + vitaminer hittar jag nu flera sidor med information där just B- vitaminet nämns. Av någon anledning har jag missat det eller helt enkelt ej trott mig ha en brist på just detta vitamin vid mina tidigare efterforskningar.

Hur som helst kan jag i alla fall intyga att B- vitaminet gjort stor skillnad och jag rekommenderar dig som har mycket håravfall med lite tillväxt att prova det. Var dock tålmodig. Det har tagit några månader för mig att se resultat. Jag minns inte exakt när jag började med mina B-Vitaminer, men det var förmodligen någon gång under hösten och nu råder det ingen tvekan om att jag är på god väg att få tillbaka min tidigare betydligt tjockare kalufs.

Jämsides med B-Vitaminkomplex äter jag även Selen, D- vitamin, Omega 3, Magnesium och Probiotika tillsammans med en multivitamin dagligen. Jag jobbar även mer med att ta hand om inre stress genom avslappning och utövande av Yoga.

Om möjligt låter jag håret självtorka och undviker oftast helt stylingprodukter. Först när håret är helt torrt borstar jag med borste i naturmaterial och sätter därefter allt som oftast upp håret löst i en svans.

//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar