14 sep. 2018

Så skapar du en enkel basgarderob...

Jag har läst om basgarderober på längden och tvären men först nu faktiskt hittat en artikel via ELLE som känns enkel att följa. De listar 12 st nyckelplagg som bör finnas i varje kvinnas basgarderob.

Komma hem

1. En enkel vit skjorta eller blus. I mina ägor finns i dagsläget varken en vit skjorta eller blus men förstår att det här är ett givet nyckelplagg. Den vita skjortan skulle även kunna ersättas med en klassisk blåvitrandig skjorta/blus.

2. Jeans i skön passform. Personligen är jag väldigt förtjust i Gina Tricots Holly med hög midja och smala ben. Här gäller det att prova sig fram för att hitta sin alldeles egna favorit. 

3. Ankelboots. Har en stövlett i mocka från Pavement med kilklack som är förvånansvärt skön på foten.

4. Trenchcoat. Har haft men på senare år satsat på andra modeller. Kan bara instämma att en trenchcoat är en klassiker som fungerar till nästan allt.

5. Svart kjol. Volang, utställd eller pennmodell? Välj det som du trivs bäst i. Här skulle jag kunna tänka mig en klassisk pennkjol. I gömmorna finns idag en långkjol i svart.

6. Stickad tröja. Förra året investerade jag i en helt ljuvlig stickad tröja från Soft Goat i 100% Kashmir. Ett perfekt bas och året runt plagg. Eller varför inte satsa på en mysig kofta?

7. Pumps. Pumps finns i garderoben. Välj den höjd på klacken som du känner dig bekväm med och klarar att gå i. För mig betyder det runt 7 cm.

8. Skinnjacka. Köpte mig en skinnjacka i början på sommaren. En klassisk Bikermodell som fungerar till det mesta.

9. Den lilla svarta. Den har vi hört förut eller hur? Jag minns inte om jag har kvar min eller om den rensats bort men jag har haft en och misstänker att den fortfarande finns kvar.

10. Bastopp. En väl sittande bastopp skulle jag vilja påstå är ett oslagbart och viktigt inslag i garderoben. Kan bäras till både jeans eller kjol till fest.

11. Sneakers. Multifunktionella och kan bäras till de flesta outfits. Jag köpte mig ett par från Marlene Birger på rean förra året och de används flitigt.

12. En välsittande kavaj. Boom på den. Men har många gånger tänkt tanken och tidigare även haft ett par olika i mina ägor. Inget ger en så klädd känsla som en kavaj. Jag kommer att hålla ögonen öppna efter en.


Vilka plagg kan Du checka av på listan?


//Tina

1 kommentar:

  1. Prickar in 5 av 12. vit blus,sköna jeans,ankelboots,bastop och 'koftan' ,det andra har jag inte behov av. Jacka har jag ju förstås. Funderar på att släppa jeansjackan då den blivit oanvänd. kram *piah*

    SvaraRadera