12 sep. 2018

Fördelar med kapselgarderob & Vad är hemligheten..?

Min kapsel för hösten 2018 är klar. Det blev en något mindre och enklare kapsel den här gången. Det jag lagt märke till är att det endast är ett fåtal plagg som används mer frekvent, medan resten mest bara hänger kvar på galgen eller på sin höjd nyttjas 1-2 ggr. 

Den här gången har jag valt ut de plagg jag vet att jag använder och tycker om och helt enkelt struntat i resten. 

Bastop GANT, Ärmlös top Zara, Svarta Jeans Gina Tricot, Jeansskjorta HM, Skinnjacka JOFAMA, Sneakers Marlene Birger, Blå Jeans Gina Tricot, Sko Converse, Volangtop MQ, Pumps HM 

Min kapsel hösten 2018 innehåller följande;

Överdelar
4 st bastoppar
1 st ärmlös top
1 blus
1 st volangtop
1 kimono
1 v-ringat linne
1 urringat linne
1 jeansskjorta
1 tröja Kashmir
1 kofta Kashmir

Nederdelar
2 par jeans
1 svarta byxor
1 leggings

Ytterplagg
I min nuvarande garderob finns det lite olika jackor som jag alternerar mellan. Till höstens kapsel använder jag skinnjacka, en tunnare höst/vårjacka eller ullkappa. Även skor finns det lite varierande av. I höst fortsätter jag att använda mina Converse, sneakers, stövlett, overknee eller en pumps till fest. 

Övrigt
Väska, scarf, skärp, smycken


Vad är hemligheten och behöver man inte tvätta stup i ett? 
Det som möjliggör användandet av en kapselgarderob är för mig personligen att jag också har en uppsättning kläder för hemmabruk. Dessa består av vanliga mysplagg men även två par enkla men väldigt sköna byxor(tidigare bortrensade) som jag kan vistas ute med eller köra ett snabbt ärende om jag skulle behöva det. Jag undviker alltså att använda kläder ur min kapsel om jag ändå bara ska vara hemma och städa hela dagen, rafsa i trädgården en stund eller köra ett snabbt ärende till posten. Samma på kvällen. Jag hoppar i mina hemmaplagg och sparar på de övriga. 

Nederdelar använder jag i regel flera ggr medan det som är upptill och närmast kroppen bara en gång. En tröja eller kofta oftast lite mer. Många gånger räcker det att vädra. Behöver ett plagg en snabb uppfräschning kör jag en snabbtvätt. Vår tvättmaskin har ett snabbprogram på 15 eller 30 min som jag använder vid behov, men inte ofta.

Vilka är fördelarna med en garderobskapsel?
Minns tillbaka på hur jag bokstavligen kunde slita ut halva garderoben på morgonen eller precis innan vi skulle iväg på fest. En garderob fylld till bredden men ändå inget att ta på mig. Känns det bekant? Det finns en enkel förklaring. Våra garderober innehåller ofta en stor andel kläder som blivit kvar år ut och år in utan regelbunden användning, för att sedan i panikens hetta tvinga oss att möta den obekväma sanningen om att de antigen inte passar längre eller alls ser ut som man en gång minns dem. 

Fördelar med en kapselgarderob kan sammanfattas enligt följande;

-Färre val gör det enklare
-Alla plagg är favoritplagg
-Allting passar
-Plaggen uppskattas, nyttjas och tas bättre om hand
-Impulsköp uteblir- din kapsel innehåller redan allt du behöver!



//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar