10 nov. 2021

Kottar till granen & Julförberedelser...

Hösten har i år varit ovanligt vacker, ingen köldknäpp och löven har hållit sig kvar länge på träden. Nu så här snart i mitten av November börjar det dock synas att vintern är på ingång. Det mesta av bladverket har börjat ramla av på ekarna runt omkring, men det finns tacksamt nog fortfarande några orange och gula färgskiftningar kvar i trädgården. 

Hösten var vacker men oj, vad den gick fort. Alldeles för fort. Nu hoppas jag vintern med sitt mörker saktar ner alltihop och att det finns tid att verkligen njuta av allt det mysiga som hör årstiden till. 

Komma hem

Jag har i vanlig ordning haft Julfeeling sedan början av Oktober och längtan finns där verkligen nu att få pynta och göra det mysigt inför högtiden. Ja, nu är det ju bara lite drygt två veckor kvar till första advent. Kan ni förstå?

Efter den sista rensningen av julsaker i början på året har vi inte så mycket belysning kvar. En stjärna, en ljusstake och en ljusring. Det finns även ett par ljusslingor, en julgransbelysning och ett ljusnät till trädgården. Jag tycker om att de är få. Det känns så enkelt. Det finns i våra ägor också kvar lite pynt och julgransprydnader, några få utvalda favoriter.

Vår Jul går mest i grönt och i år även lite tillägg av den mörkt röda juliga färgen. Rött och grönt ger en klassisk Jul som är hållbar över tid. Genom åren har det funnits de flesta av färger i vårt hem runt Jul, men för några år sedan bestämde jag mig för att hålla mig till en mer enhetlig och klassisk Jul och valde då att satsa på den gröna färgen tillsammans med en del annat i vitt och silver. 

Komma hem

Den mörkt röda färgen kommer i år hjälpa till att ge ett mer värmande inslag(eld) i vårt hem som det behövs lite mer av nu när vi lagt de nya golven som har en betydligt ljusare och kallare nyans än de tidigare i lönn. 

Någon dag under veckan tänkte jag ta fram alla julsaker från källaren. Gå igenom och se om där finns något ytterligare som kan rensas bort. Jag glömmer från år till år vad som finns kvar i jullådan, men kanske att vi nu ändå har kommit fram till en lagom uppsättning juliga tillbehör.

Vad mer ska det fixas med inför advent? Inte mycket. Sätta upp kransarna på pardörren och binda en grankrans till den andra entrén. Granris är inköpt och jag har äntligen också fått tag i fina kottar. Inte så lätt visade det sig och de jag hittat i skogen har känts för små. Bland Halloween- pyntet i mataffären fick jag dock till slut fatt i en uppsättning lite mer rejäla kottar och även söta ekollon som fått pryda ljusfatet i vardagsrummet.  

Komma hem

Kottarna ska knytas med jutesnöre och sammetsband enligt ovan och hängas i granen. Har köpt band i både grönt och rött men är nog lite mer förtjust i det gröna. Vidare har det de senaste åren blivit en alltmer minimalistisk gran med bara belysning och band så vi får helt enkelt se om det blir något mer julgranspynt än kottarna som kommer upp:).

Ljusnätet skulle jag vilja placera ut i trädgården redan nu till helgen och kommer alltså inte vänta till advent med det. Och så har det samlats glasburkar under hösten som ska hängas upp i äppelträdet med små led- ljus i. Hoppas det i år ska bli ett mysigt tillägg på framsidan av trädgården. 

Slutligen, ni som inte redan hört. Jul med Ernst är tillbaka även i år fick jag veta när jag kikade in hos Emmas Julblogg. Hoppades verkligen på det. Programmet kör igång Tisdagen 30:e November på TV4. 

Lite sent kan jag tycka, hade gärna tagit del av Ernst inspiration redan nu men sista veckan i November och följande veckor fram till Jul blir det alltså till att bänka sig framför tv:n med glögg och pepparkakor.

Och kanske att det även hinner bli något ytterligare juligt DIY här hemma i samband med detta. Sambon som redan varit mig behjälplig med några olika Ernst - inspirerade projekt de senaste månaderna får väl i vanlig ordning ladda upp med något starkt helt enkelt:) he he.       

//Tina


2 kommentarer:

  1. Jaaa! Så härligt att det blir jul med Ernst i år också! Tack för tipset! Hihhi, jag hoppas att din sambo tar sig igenom! Sen vill jag säga att dina foton är så underbara! Verkligen inspirerande! Kotten och snögloben ser så fina ut.

    Jag har börjat lyssna på julmusik, jag har en lång lista på Spotify som blir längre för varje år. Nästa vecka ska jag börja med julpyntet, det ska bli så mysigt.

    Jag har också rensat ordentligt bland julpyntet men har en hel del kvar. Men nu sedan vi renoverade blir det nog att jag väljer ut ett fåtal saker och inte den stora massan. Det är bra att börja nu, för ja, tiden går så fort och jag vill hinna njuta ordentligt av julen. Vi brukar köpa en ny kula till granen varje år så jag hoppas på att hitta någon speciell.

    Mys på och hoppas få se fler fina foton på din jul! Kram Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta du för fina komplimangen:), blir jätteglad att höra att du inspireras av mina bilder!

      Ja, nu ska det verkligen bli mysigt att skapa Julstämning. En sådan härlig tid vi går till mötes nu.

      Önskar dig en fortsatt fin helg. Jag ska nog försöka fota pyntet om det blir ljust nog(är så mörkt inne nu) och kanske att det kan bli ett litet inlägg på det.

      Kram på Dig!

      Radera