2 nov. 2021

Gå varsamt fram...

Vi går in i November månad och vintertid och jag vet inte hur det är för er men den här tiden på året får jag alltid en stark motivation att rensa och göra mig av med saker jag inte vill ska följa med in på det nya året. 

Det kan handla om alltifrån gamla negativa tankegångar till kläder och prylar. Nu är en bra tid att rensa bort och göra rent hus. 

Komma hem

När jag blickar tillbaka på året som gått har jag endast genomfört en ordentlig rensning och det var av julsaker i början på året. Jag kan knappt tro att det gått nästan ett helt år utan något mer rensande. Det betyder å andra sidan också att vi kommit så långt att det som finns kvar i våra ägor varken stressar eller stör. Vi har nått fram till en bra punkt.

Men, men, även om det må vara så har jag ändå både lagt märke till och reflekterat över att det finns en del saker vi inte längre är i behov av, använder eller som är uttjänt och behöver kasseras. Det finns både en del att slänga, skänka och sälja. Själva säljprocessen känner jag väl inte mig så sugen på, men vi får se om jag ändå gör en kraftansträngning så här i slutet på året och får det gjort, alternativt skänker även de saker som har ett säljvärde. 

Vidare har jag under Oktober månad känt att jag hamnat mer än nödvändigt framför både dator- och mobilskärm. Efter en lugn och harmonisk September ramlade jag åter in i internetloopen. Gaah! Att det ska vara så svårt att finna en balans på att vara upp- och nedkopplad. Jag behöver verkligen tydliga riktlinjer för mig själv annars blir det för mycket och har den här gången valt att göra ett varsamt upplägg både vad gäller skärmtid och det framtida rensandet som ska hinna äga rum innan årets slut. 

Utmaningen är tänkt att pågå under 7 veckor tills jag når fram till en hel vecka nedkopplad(befinner mig i skrivande stund på vecka 3) för att därefter göra en utvärdering om vilket antal dagar som känts mest positivt. 

Totalt blir det alltså 28 dagars digital detox tillsammans med 28 saker som rensas bort. En varsam detox och ett varsamt rensande som kommer att pågå November månad ut och en bit in på December. 

Jag vet redan nu i det stora hela vad det är som kommer att rensas bort. Det rör sig huvudsakligen om saker i garderoben som är uttjänta och kökstextilier som också dem gjort sitt. I garderoben en del hemmamysplagg som jag ersatt med nytt men som ändå dröjt sig kvar. Det kan onekligen kännas svårt ibland att skiljas från favoritmysbyxorna eller bästa myströjan även om de har både målarfärg, hål och ser allmänt risiga ut efter år av nötande men fortfarande är de absolut skönaste man kan ha på sig.

I mina ägor finns även en del underkläder som gjort sitt. Också dem har det införskaffats ersättare till efter hand som behov uppstått, men också dem har av någon outgrundlig anledning dröjt sig kvar i byrålådan tillsammans med ett gäng slitna t- shirts mm. 

Det ska bli väldigt skönt att börja det nya året med en värdig hemmamysgarderob parallellt med att vi också gör oss av med en del annat överflöd i hemmet som vi inte längre nyttjar, uppskattar och/eller är i behov av.

Vad vill Du hinna med att avsluta och genomföra innan årets slut?

 //Tina


2 kommentarer:

  1. Oh, vilken underbar bild på den koppen med en klick grädde! Det ser såå gott ut! Så skönt att komma in och sätta sig vid den koppen.

    Det låter mycket bra att du har kommit till en punkt där rensandet inte är i lika stort fokus och man kan låta andra aktiviteter ta plats. I den punkten tänker jag att man får mer ro i sinnet när inte alla överflödiga saker pockar på uppmärksamhet och kräver en arbetsinsats. Jag tror att jag kan komma dit ganska snart… när vi har renoverat färdigt de två rummen vi håller på med nu plus vårt sovrum. Så jag hoppas att till nästa vår/sommar att vi ska ha kommit dit.

    Vad gäller det digitala så jag har märkt tydligt att jag inte mår bra av för mycket tid med skärmen. Jag blir stressad och har svårt att fokusera på det jag behöver göra. Så i det senaste har jag inte tittat alls så mycket i sociala media. Facebook nästan inte alls men ibland Instagram. Jag vill gärna följa några konton på Instagram som ger mig glädje och inspiration så kanske borde jag gå igenom alla jag följer och se om jag ska ta bort några. Sen ser jag en del på TV men det känns mer som avkoppling. Främst blir det de mysiga serierna som handlar om mat och inredning!

    Det jag har kvar som jag vill hinna avsluta innan det nya året är en digital kurs i skrivande som jag inte har gjort färdigt. Det är inte så mycket kvar men den vill jag ha slutfört innan året är slut. Sedan har jag precis börjat på ett projekt och det är att en väninna och jag ska läsa Marie Kondos böcker tillsammans och diskutera olika områden i våra hem. Det ser jag mycket fram emot och det kan nog ta till nästa sommar skulle jag tro. Men jag känner mig inte stressad utan mer att det ska bli ett roligt projekt. Vi har börjat med kategorin kläder och nu i helgen har jag faktiskt tagit ett ryck med det. Trodde inte att jag skulle kunna göra mig av med så mycket men det har blivit cirka 30 plagg hittills och jag har en del av garderoben kvar att gå igenom. Det känns så otroligt skönt när det kommer in luft i garderoben och de kläderna som man gillar får komma fram i rampljuset!

    Kram och hoppas att du har fina höstdagar! / Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt att du börjar se ditt mål i sikte. Spännande när man har det inom räckhåll efter all möda och tid som fått avsättas till att rensa och förenkla!

      Himla härligt upplägg med Marie Kondo. Alltid skönt att ha någon att bolla tankar och idéer med. Jag gillar KonMari metoden och genomförde detta under 2018. Det gav mig ny skjuts i rensandet och just kläder minns jag var ett ordentligt uppvaknande. Den där känslan när jag såg dem alla samlade på en och samma yta. Gaah! Verkligen bra jobbat med din rensning!

      Känner igen mig i det du skriver om det digitala. Jag får också problem att hålla fokus och känner mig ofta splittrad. Värst har nog varit att jag liksom känt att jag tappar närvaro och är någon annanstans. Hjärnan blir så trött. Jag går nu in på v4 nästa vecka i min digitala detox och hittills har jag faktiskt sett fram emot att utmana mig själv ytterligare en dag/v. Har kört nedkopplad vardagar eftersom det i regel blir mindre tid vid skärmen under helgen. En hel vecka nedkopplad tror jag kommer bli en utmaning. Helt skärmfri är jag dock inte. Kollar fortfarande företags-mailen. Kommer inte helt undan där.

      Tack söta för att du kikar in & din återkoppling. Alltid lika intressant! Hoppas du får en fin vecka. Kan inte förstå att vi bara är 3 veckor från första advent!?!

      Kram på dig:)!

      Radera