7 dec. 2017

En Enkel Jul...

Med det här inlägget vill jag lyfta fram det här med en Enkel Jul. Jag har nämligen en känsla av det är just det allt fler, allt mer, längtar efter. Men hur gör man? Nedan delar jag med mig av hur vi har valt att göra för att skapa oss en Enkel Jul...

Komma hem

Reducera- Backar vi tillbaka några år stod det ljusstakar och hängde julstjärnor i varje fönster i vårt hem. Det skulle vara grangirlanger runt trappräcken både inne och ute, dukar, pynt och blommor. I år däremot är julbelysningen reducerad ner till fyra enheter. Det känns precis lagom. Pynt har vi inte så mycket kvar mer än till granen. Den tar vi in längre fram.

Fira Julen hemma- Min sambo Dan och jag har firat Julafton på tu man hand sedan några år tillbaka och i år har vi även avsagt oss allt julfirande övriga dagar. Vi ser fram emot att vara hemma och göra som vi känner i den takt vi önskar. Det är väldigt stor skillnad mot hur det en gång brukade vara då vi körde runt som galningar hela julen för att hinna med att fira hos alla och befann oss ute på vägarna sent om kvällar och nätter, ibland i både snökaos och blixthalka.

Julklappar- Tidigare har vi köpt julklappar till syskonbarnen i familjen och innan dess även till de vuxna, men i år har jag har låtit meddela att vi inte kommer att fortsätta med det. Däremot är barnen alltid välkomna in på en fika, pyssla eller hitta på något annat mysigt om de skulle vilja det.
  
Julmat- Här väljer vi vardera ut några favoriter och lagar till på Julafton som i övrigt är väldigt kravlös; tända granen, se en julfilm, ta en promenad, lösa korsord, läsa en bok, lyssna på musik, spela spel, äta och ha det gott. 

Göra som man själv önskar- Julen är en högtid som tyvärr kan vara fylld av både krav och förväntningar från andra. Jag vill ändå betona vikten av att göra som man själv önskar. Vad behöver just Du för att må bra på Julen?

Vi har tack och lov i de allra flesta fall blivit bemötta med respekt när vi låtit meddelat vårt beslut om att inte delta vid det sedvanliga julfirandet, men det har också funnits familjemedlemmar som inte klarat av det faktum att någon annan önskar göra på ett annorlunda vis än det man själv tänkt sig. 

Mig bekomme det inte så mycket längre, men jag vet att det kan kännas svårt att bryta sig loss från gamla traditioner och att det också kan upplevas väldigt hotfullt hos vissa med reaktioner därefter. 

Kanske behöver man ändå få ägna de där få dagarna runt Jul till återhämtning och att bara få vara. Det finns ju dessutom 51 andra helger på året som man också kan träffas och umgås. Varför måste allt klämmas in under Julen? Vem har bestämt att det måste se ut just så?

Min Djupaste önskan till Er alla om En Fröjdefull Jul...

//Tina

6 kommentarer:

  1. Www.isabelleriksson.com7 december 2017 kl. 16:41

    Härligt inlägg! Håller helt med dig och vi går själva i den riktningen som du beskriver ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isabell & varmt välkommen hit:)!

      Radera
  2. Mycket tänkvärt...många bitar att ta efter läst ditt inlägg flera gånger nu ....Massor av julkramar till ER ....Lena i Färjestaden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Tack raraste Lena så glad jag blir:). Hoppas din Jul blir som precis så som Du önskar dig att den ska vara. Kram

      Radera
  3. Jag önskar dig en riktigt God och mysig Jul :)

    LOVE Maria på Inredningsvis

    SvaraRadera