23 jan. 2019

Liten incident- Stort genombrott...

I en byrå som normalt sett står placerad i vårt allrum på övervåningen men som fått flytta ner i källaren under renoveringen, fann jag en dag spår av en liten husmus. Den lilla rackaren hade på något vis tagit sig in i källaren(vi har stengrund med många kryphål men varit förskonade genom åren) och därefter letat sig in i en av byrålådorna där den under en tid mumsat på mina kläder. 

Jag fick panik! Byrån innehöll inte bara kläder utan även mycket textilier såsom kuddfodral, plädar och möbelklädslar. Som väl var upptäcktes det hela i tid och den hade endast hunnit med att äta hål på en handfull plagg, resten gick att tvätta. 

Komma hem

Tack och lov hade den även låtit bli de möbler och en rad annat i tygväg som vi också förvarar i samma utrymme. Vi ställdes dock nu ofrivilligt inför det faktum att det mesta i förrådet behövdes flyttas från källaren tillbaka upp i huset igen. 

Lika härligt som det kändes med att tömt förråd, lika jobbigt blev det att få tillbaka alla möbler och övriga prylar i huset. De hade liksom gömt sig där nere och även om jag kände mig stressad av att ha en massa saker ståendes till ingen nytta, behövde jag inte möta dem dagligen och därmed inte heller fatta några avgörande beslut om vad vi skulle göra med dem.

Att behöva fylla vindsgarderoben på nytt med saker var inget kul, men jag fick samtidigt en mer tydlig bild av vad som finns kvar och vad jag behöver gå igenom på nytt och rensa bort och reducera ner. Mest av allt stör jag mig på alla innerkuddar som jag har i mitt förvar fortfarande och som aldrig används men som jag tydligen tänker ska göra det någon gång. Jag har rensat innerkuddar i omgångar i takt med att kuddfodralen blivit färre men ändå är de bara s å många kvar. De kväver mig. 

Vidare blev jag nu även mer eller mindre tvingad att ta de där svåra besluten angående de möbler som vi haft i förrådet en tid och några av dem kommer att lämnas in på auktion tillsammans med en rad andra prylar från källaren. Tid för inlämning är bokad i nästa månad och det som jag först hade tänkt att annonsera ut på Tradera har jag beslutat att omedelbart frigöra mig ifrån och hoppar helt enkelt säljprocessen för dessa saker denna gång.

Med ett tomt förråd öppnades så också möjligheten upp om att åter ställa i ordning vårt lilla hemmagym med plats för både crosstrainer och pressbänk. Så otroligt skönt att få tillbaka lite struktur och ordning igen och sammanfattningsvis kan man bara konstatera att det som från början var en liten incident, blev till ett stort genombrott med nyförvärvad kraft och energi att fortsätta rensa. 

Tänk ändå vad en liten husmus kan dra igång...

//Tina

2 kommentarer:

  1. Aj...aj...dessa små möss...vi har en o annan på vinden. Vi förvarar inget där uppe. men i källaren...håll tummarna på att de inte hittar dit...till min 'kuddsamling'. Dags att rensa tror jag visst ;) kram Piah*

    SvaraRadera