16 jan. 2019

Naturligt godis...

Under Julen blev det i vanlig ordning alldeles f ö r mycket av det söta. Är en riktig sockerråtta och med åren har jag förstått att det alltid kommer att vara så för mig, att jag har ett mycket speciellt och väldigt nära förhållande till socker. Så har det varit så länge jag kan minnas. 

Genom åren har jag gjort stora ansträngningar att frigöra mig från detta beroende och det har lyckats under långa perioder, men faktum är att jag aldrig känt mig helt botad från det. Oavsett hur lång tid som gått har jag fortfarande känt en stark dragning till allt det söta. Det är en pågående kamp och balansgång och jag försöker ständigt reducera mitt sockerintag och hitta andra bättre alternativ att tillfredsställa mitt sockersug med.

Komma hem

Efter Julledigheten har jag känt mig minst sagt sjavig i kroppen och trött av allt socker som intagits under högtiden och jag har åter börjat leta efter något annat att känna mig tillfreds med. Bland frukten på ICA fann jag förpackade påsar med dadlar och pepparkakskryddning. En helt naturlig och ren produkt utan konstgjorda tillsatser. Helt enkelt kärnfria dadlar kryddade med kanel, kardemumma, nejlikor och vegetabilisk olja(shea, kokossmör). Sjukt söta och goda och det bästa av allt är att det räcker med ett par stycken för känna sig nöjd. Tillsammans med ett päron och en klick grädde blir de till en god dessert och blandat med havre, kakao, kaffe och kokos blir de till läckra chokladbollar. 

Som med allt annat finns det så klart även här delade meningar om huruvida det är hälsosamt eller ej att äta den här typen av naturligt socker. Energimässigt är det förmodligen inte så stor skillnad mot en helt vanlig chokladkaka eller en påse lakrits, men dadlar som det handlar om i det här fallet innehåller så mycket mer än bara tomma kalorier. Här bjuds det på inte mindre än 7 olika vitaminer och 10 olika mineraler. Som exempel kan ges C-vitamin, A-vitamin, flera B-vitaminer, Kalcium, Magnesium och Järn. 

Det som nog ändå väger tyngst för mig är att den mest av allt är en naturlig produkt med naturligt socker, med frånvaro av läskiga E-ämnen.

//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar