6 okt. 2021

Så får det bli...

En månad lite drygt har passerat sedan mitt senaste inlägg. Jag har fått tid att känna in och fundera över bloggen. När jag inte är här saknar jag det. Så är det verkligen och har därför bestämt att fortsätta, men betydligt mer kravlöst och bara när lusten faller på. 

Det kan säkert komma att bli långa uppehåll i perioder när det finns behov av det, men också mer frekvent mellan varven.

Komma hem

Under September har jag njutit av höstens inträde. Det här är den bästa tiden på året enligt mig. Hösten gör mig lycklig. Sval och skön med alla slags väder. Uppskattar nog faktiskt allt med hösten. Inte minst träden som så sakteliga börjat skifta i färg. Det är så vackert att jag nästan förgås. Nu vill man bara trycka på paus. 

Vidare har jag i år känt ett ovanligt stort behov av att cocoona/boa in mig och håller därför på att fixa både inne och ute för att göra det lite extra mysigt, men utan att för den sakens skull köpa en massa nytt. Har investerat i ett gäng ljung som är flerårig och som jag hoppas kunna hålla liv i tills nästa höst och hösten därpå osv. Annars har vi buxbom i krukor vid båda våra entréer, den är enkel att sköta och håller sig grön och fin året om. I år ville jag dock även komplettera med några höstblomster.

Inne har jag rotat i byrålådor och gömmor efter plädar, mattor och djurfällar, släpat hem nedfallna grenar från skogen, tagit in skifferplattor från trädgården, bytt till mig en vacker gammal stege från grannen och dragit fram soffbordet från källaren. Som minimalist blir man onekligen både mer kreativ och mer om sig kring sig och jag uppskattar det. Att inte köpa i onödan är en utmaning och jag antar den med stor entusiasm. Behovet att göra fint och ändra om i mitt hem kommer alltid bestå, men hittills har jag endast kompletterat/köpt en ljusstake till hemmet och höstens dekor(samma som här). 

Stegen i trä tänkte jag använda att hänga plädar på. Har fortfarande ett gäng sådana kvar. Vacker och förmodligen tillverkad någon gång under 30- talet. Just nu på tork i pannrummet efter att ha fått sig en rejäl skrubbning. Det finns onekligen många sätt att med enkla medel göra om och skapa nya miljöer utan att köpa nya saker. Det ligger en stor befrielse i det. 

Någon dag framöver ska jag så också ta med mig sambon ut i skogen och leta kottar att göra julgransprydnader med(han kan knappt bärga sig:) hehe) och skulle även vilja avsätta tid till ett DIY- projekt à la Ernst, det andra i raden. Den här gången en bordslampa av krukor i terrakotta. 

Hoppas ni alla har det bra i den vackra hösten <3! 

//Tina


6 kommentarer:

  1. Hurraaaa! Jag är så glad att du är här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir väldigt glad att Du blir glad:)! Tack rara Du<3!

      Radera
  2. Ett så harmoniskt och trevligt inlägg.
    Kram Monika

    SvaraRadera
  3. Yeees :-) Så roligt att du är back in business igen!! Jag har saknat dina fina inlägg! En kompromiss blir ofta den bästa lösningen. Det är viktigt att inte känna stress med bloggen, det ska kännas lustfyllt.

    Så härliga höstbilder! Jag vet inte varför men just denna hösten har jag välkomnat mer än tidigare höstar. Det kanske också är utifrån ett behov att boa in mig och pyssla inomhus. Under sommaren blev det inte så mycket gjort inomhus och nu känner jag ny motivation för det. Just nu denna veckan håller jag på att tömma de två rummen som vi ska renovera - något jag har skjutit framför mig för jag har inte vetat riktigt var jag ska göra av alla saker. Men nu har jag hittat en metod och då har arbetet lossnat!

    Ljung tycker jag mycket om också. Området vi bor i heter Ljungskogen på grund av att det växer massor med ljung i skogen och vid stranden. Konstigt nog har vi ingen ljung på vår tomt, även om det är en skogstomt. Kanske dags för att plantera lite av det. Jag har aldrig sett mig som en trädgårdsperson men jag har en idé om att när jag känner mig mer klar inomhus så kommer mitt intresse att riktas mer utåt, däribland till trädgården och terrassen.
    Till frukosten idag såg jag första avsnittet av Husdrömmar Sicilien säsong nr 2! Jag har längtat efter den säsongen och de ska börja med den mysiga trädgården nu. (På SVT Play)

    Mys och boa på i hösten och kramar från Eva Maria!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta du för att du kikar in & som alltid dina fina ord<3!
      Husdrömmar Sicilien har sambon och jag sett ihop och vi har också längtat efter att fortsätta följa Marie & Bill i säsong 2. Så otroligt härliga & unika människor. Love it:)!

      Det låter såå spännande med er fortsatta renovering. Önskar att vi hade något större projekt på gång för då kommer man onekligen loss på ett sätt som är svårt att få till annars. Ska bli mycket intressant att få se mer om detta framöver hos dig! Vårt nästa stora projekt är källaren. Vet ej när i tiden det blir men troligen inom en 2- års period. Välbehövligt! Längtar till att äntligen få till en fin tvättstuga med bättre förvaring och inte minst slippa de mintgröna väggarna och sunkiga betonggolvet:).

      Fortsätt nu njuta av hösten fina Eva Maria så hörs vi snart igen:)
      Kram på Dig!

      Radera