28 feb. 2023

Köpstopp- En bättre fortsättning...

Ja, som vi alla minns gick ju köpstoppets första månad inte alls som planerat, men jag kan härmed meddela att Februari månad varit helt utan köp. När jag tittar tillbaka på Januari kan jag se att min allt- eller- inget- personlighet var det som i mångt och mycket ställde till det för mig. 


Efter att helt ha glömt bort ett stundande behovsköp (trädgårdsmöbler) som borde stått med på mina planerade inköp under köpstoppet, sattes allt ur spel och efter detta första inköp var det som om jag redan misslyckats och fler köp följde därefter i rask takt.

Under Februari månad däremot har allt flutit på bra och jag har även haft tid att blicka inåt och känna efter hur det nu är att ha ett köpstopp. Det som framträder mest är faktiskt lite oväntat en känsla av att vara aningen kvävd, låst och begränsad. Hela tanken med köpstoppet var ju onekligen att jag skulle kunna släppa på all den stress som inköp ofta innebär, luta mig tillbaka och verkligen njuta av icke- möjligheten att köpa NÅGONTING under ett halvårs tid. Riktigt så har det dock inte blivit känner jag.

Mitt köpstopp innefattar som ni vet alla köpområden utanför absoluta nödvändigheter och så här en tid in tror jag mig varit något för ambitiös med min plan. Åtminstone så här första gången jag testar på att genomföra ett köpstopp känns det som om upplägget är något för snävt. Möjligen att det passar efter några tidigare försök, men jag skulle inte rekommendera det som en förstagångs- utmaning. Det blir helt enkelt för omfattande och alltför strängt för att ge en positiv upplevelse. Jag misstänker även att den totala begränsningen i viss mån kan bidra till att rent av trigga köplusten. Så fort något inte är tillåtet blir det genast mer intressant. 

En variant på köpstopp som jag läst om är att ge sig själv t ex 3-5 friköp under köpstoppstiden(halvår/år). Jag kan idag se att det på flera sätt hade varit ett mer fördelaktigt upplägg som just ger en känsla av frihet men fortfarande under kontrollerade former. 

Visst kan jag förmodligen klara att hålla en nolltolerans resterade del av tiden om jag bara går in för det, men jag vill samtidigt att det ska kännas som någonting utvecklande och positivt och inte enbart som något jag ska kämpa mig igenom på ren vilja. Jag kommer därför att ge mig själv möjligheten till tre fria köp under resterande fyra månader. Kanske blir det till och med så nu när möjligheten finns där att jag inte alls känner något behov av att använda mig av mina fria köp. 

Huvudsaken är ändock att en lättnad infunnit sig i och med detta beslut och med det också en minskad känsla av att vara inträngd i ett hörn. Jag ogillar tydligen starkt den känslan och kan bli både obstinat och rebellisk när den infinner sigMed det sagt får vi se hur allt utvecklar sig vidare framåt. Det är alltid lika spännande att lära sig mer om sig själv:). Uppföljning på köpstoppet igen om en månad. 

//Tina

 

2 kommentarer:

  1. Applåder för dig Tina! Så bra att februari har varit helt köpfri! Det är bra jobbat!
    Jag kan nog också ställa mig i gruppen för allt-eller-inget personlighet! Känner igen mig där!

    Det är en intressant reflektion du har gjort, att du har känt dig kvävd och begränsad. Jag tänker att det är verkligen två sidor av ett mynt. Ena sidan där man vill uppleva en slags befrielse och mindre stress, men sedan andra sidan att man känner sig begränsad. Jag upplever också det i mitt klädköpstopp. Känslan av begränsning upplever jag t ex när jag åker ut med min dotter och ibland svägerskan och de ska shoppa kläder. Det fungerar för mig att följa med men nu när jag inte själv köper något så känner jag mig lite avstängd ur själva dynamiken i det här med att leta och prova kläder och diskutera olika plagg. Det har varit ett sätt att umgås och helt plötsligt är jag värsta tråkmånsen. Jag har funderat på andra gemensamma sysselsättningar men jag kan säga att det med shoppingen vinner ofta!

    Jag tycker att ditt beslut att införa ett antal friköp är kanon! Om jag skulle ha haft köpstopp på ”allt” så hade jag också fått ha det. Då hade jag nog valt kanske 10 köp på ett år eftersom nu håller vi på att uppgradera lite med möbler och mattor. En väninna som har klädköpstopp med mig har valt att ha 10 friköp under ett år och det fungerar bra för henne. När hon hittar en klädesplagg hon funderar på att köpa så slutar det ofta med att det inte är värt ett av friköpen så hittills har hon inte köpt något! Oavsett i vilken form man har sitt köpstopp så tror jag poängen blir att man reflekterar över sitt konsumtionsmönster och sedan när stoppet är över så har man lärt sig mycket nytt och tänker annorlunda och mer noggrant när man köper något.

    Skönt att en lättnad har infunnit sig och det kommer med stor sannolikhet att gå bra resten med köpstoppet!

    Kramar Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva Maria & Tack fina du för beröm, förståelse och pepp<3!
      Det känns bra att Februari blev en köpfri månad och jag hoppas att det blir fler sådana:).

      Det som känns väldigt bra nu är att jag känner mig fri att göra inköp, men precis så som du skriver om din väninna tror jag att det kan uppstå situationer där det helt enkelt inte känns värt att slösa det där friköpet. Blir säkert en hel del eftertänksamhet även om man är fri att göra som man vill. Än har jag inga inköp planerade men mycket kan säkert hända fram till sommaren:).

      Förstår verkligen att det känns svårt att ha köpstopp när du är med dottern och svägerskan och inte riktigt kan delta som tidigare. Verkligen en utmaning! Kanske några begränsade köp under köpstoppstiden hade varit en god idé även för dig? Just att möjligheten ändå finns där om man skulle vilja, men betyder ju samtidigt inte att det alltid kommer att sluta med ett köp. Att känna sig lite mer fri gör det ändå enklare.

      Tack för att du tar dig tid att läsa och återkoppla. Betyder jättemycket!
      Önskar dig en fin helg. Kylan håller i sig men nu har vi i alla fall fått lite mer soliga och ljusa dagar. Skönt att våren snart är här!

      Många kramar till Dig!

      Radera