20 sep. 2022

Inte så mycket mer...

En månad har gått och jag har sedan sist faktiskt inte rensat så mycket mer. Istället har jag ägnat tiden åt att pyssla om hemmet, städat och organiserat. Parallellt har jag även avslutat samtliga försäljningar på Tradera vilket kändes väldigt skönt. 

Så länge jag hade annonser kvar ute och alla saker i vindsgarderoben tillsammans med allt emballage var det som om jag satt fast och inte kunde komma vidare i rensandet. Men tack vare det är nu inte bara källarförrådet tömt och iordningställt utan även resten av källaren städad och organiserad. 

Komma hem

Efter att ha tömt ut och städat grundligt i förrådet för en tid sedan kom tacksamt nog motivationen att också tackla våra förrådshyllor nedanför källartrappan. Det var ett sådant totalt kaos i våra hyllor. Inte så mycket som behövde rensas bort utan mest saker som bara hamnat där i takt med att källarförrådet fyllts på med bortrensade möbler och prylar. 

Stökigt i ena änden smittar av sig i andra och röra föder röra brukar man ju säga. Men det är faktiskt samma sak omvänt. Ordning tenderar att föda ordning och jag har nu inte bara fått ordning på resten av källaren utan även fått alla fönster putsade i källarplanet och gjort rent mellan i karmen och runt fönsterbågen. Det var inte igår kan jag säga:).  

I yogarummet har det så också blivit gjort en mindre make over. Det är alltid mitt mål numera att försöka använda det vi redan har eller typ kan hitta i skogen, så även denna gång. Behövde endast komplettera med en ampel till ampelliljan samt en ny liten grön växt. Hyllan hjälpte sambon mig att snickra ihop av lite gamla brädbitar vi hade liggandes i pannrummet. Printet med ballerinaskorna à la Harvey Edwards har jag skrivit om tidigare här och är en av mina absoluta favoritprylar här hemma. Så glad att den kommit upp på väggen igen

Komma hem

När jag skulle göra om i yogarummet fanns sedan en tid en stark längtan efter eldelementet. Tydligen finns hos mig ett ökat behov av mer eld just nu. Provade först med lite fler röda inslag men det kändes inte rätt. Kontrasten blev för stor i rummet som i huvudsak domineras av ljusa toner från metallelementet. Genom att använda triangelformer på både hylla och drömfångare gick det dock att införa eld på ett mer varsamt sätt, tillsammans med tavlan som också den innehåller en del mörkt röda toner som ger eld. 

Det jag tänker mig vidare nu när jag både fått vara lite kreativ och bockat av städ och organisering av källaren är så klart att fortsätta med rensandet. Som ni vet har jag satt en sträng tidsplan för mig själv och har året ut att bli klar(mer om det i inlägget här). Jag vet att tiden tickar på och att det behöver hända saker här nu för att jag ska hinna nå mitt mål.

Planen är att avsätta tid senare i veckan till att gå igenom övervåningen en sista gång. Vindsgarderoben är nu helt tömd på Tradera- prylar och emballage och det känns som en god idé att börja där inne där jag vet att det förmodligen inte finns så mycket mer att tackla. En mjukstart och inte så överväldigande. Sedan har vi sovrummet och step in closet, arbetsrummet med sin stora bokhylla(vad mer kan jag hitta att rensa bort däri?) och så allrum/yogarum där den stora MALM- byrån ska få sig en sista översyn. Därefter vidare nedåt. 

Det känns lite pirrigt nu för jag vet att den här gången kommer jag inte kunna skjuta upp några beslut till senare eller till nästa omgång. Det blir helt enkelt ingen nästa rensaromgång. Det är nu det gäller för mig att göra av med allt det jag sedan tidigare även känt mig osäker på.

//Tina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar