10 aug. 2022

Jag ger mig själv året ut...

För lite drygt en månad sedan skrev jag ett inlägg om hur trött och färdig jag kände mig med hela rensningsprocessen. Att jag inte längre alls njöt av resan utan bara ville komma i mål och börja leva ett liv i enkelhet. 

Den senaste rensningen hade gjort mig bestört över hur mycket det fortfarande fanns att rensa bort. Jag drabbades vid tiden av en nästan omöjlig känsla om att den här resan på något konstigt vis aldrig skulle få ett slut. Jag kände det som om jag skulle få fortsätta så här livet ut, som om jag aldrig skulle nå fram. 

Komma hem

Ett riktigt bryt blev det. Jag vet inte riktigt varför det kom just här och nu, men det var förmodligen bara chocken över alla prylar som jag åter lyckats samla ihop i den senaste rensaromgången. Inte i min värld kunde jag tro att jag skulle kunna fylla upp källarförrådet på nytt med möbler och bortrensade prylar. Det var verkligen en helt overklig syn att det fortfarande fanns så mycket kvar.

Till detta hör också att jag under en längre tid faktiskt känt mig övertygad om att jag varit så nära ett enklare liv. Att jag varit i stort sett klar med rensandet. Men så plötsligt kändes det allt annat än just så. 

Jag kan inte minnas att jag tidigare känt specifikt just så här under mina år av rensande. Visst har det känts tungt och gått trögt och jag har varit uppgiven i stunder, men nu hade jag bara fått nog. Fått nog på ett sätt jag inte upplevt förut. Jag var som i upplösningstillstånd, så innerligt trött och utmattad på alla möbler och prylar.  

Successivt har uppgivenheten tack och lov med tiden alltmer övergått till klarhet. Jag har kommit till en djupare insikt om att jag nu verkligen vill avsluta allt det här med rensandet, vilket i nästa led betyder att jag kommer ge mig själv året ut.

Jag har med andra ord knappt ett halvår på mig att avveckla allt tänkbart resterande överflöd från vårt hem. Det kommer den här rensaromgången inte finnas utrymme för några tveksamheter. Är jag osäker på något kommer det att rensas bort. Det som blir kvar är sådant vi med 100% säkerhet vet att vi kommer ha användning för, tycker om eller av annan anledning vill spara på. 

Processen har redan påbörjats. En del av er kanske såg i min händelse på instagram att vi under helgen kört iväg samtliga bortrensade möbler från källarförrådet, det har successivt även lagts ut och fortsätter läggas ut annonser på Tradera, jag har kört en omgång med kläder, innerkuddar och övriga textilier till skänkes och slutligen även lagt upp annons på Blocket med en del möbler och andra ting.

Jag kommer gå väldigt hårt fram och vara väldigt tuff mot mig själv de kommande månaderna. Det kommer att rensas kontinuerligt utan uppehåll. Det som motiverar mig att göra så är helt enkelt att jag vill få till ett avslut. Inte nästa år, inte om två år, inte till våren, sommaren eller hösten om några år. Jag vill komma i mål och avsluta min rensarresa år 2022. 

//Tina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar