12 aug. 2021

Enkelhet & bekvämlighet i garderoben...

Sommaren går mot sitt slut och det har blivit tid att sätta ihop höstens garderobskapsel. I år har jag skapat en väldigt enkel kapsel som är både skön och bekväm och lätt att matcha och variera.

Komma hem

Underdelar

  • 1 par marinblå slacks
  • 1 par marinblå chinos
  • 1 par svarta leggings
  • 2 par mjuka haremsbyxor


Överdelar
  • 5 grå bastoppar
  • 2 svarta långa baslinnen
  • 2 blåvitrandiga storskjortor
  • 1 lång jeansskjorta
  • 1 tunika
  • 1 kimono


Övriga överdelar
  • 3 lite tjockare tröjor
  • 1 stickad olle
  • 1 stickad kofta


Skor & Ytterplagg
  • 1 par Converse
  • 1 par sneakers
  • 1 par chelsea boots
  • 1 sandal
  • 1 jacka


Övrigt
  • 1 handväska

Jag behöver inte längre anstränga mig för att få ihop en garderobskapsel på runt 30 delar. Efter några års övning faller det sig numera naturligt. 

För att gå igenom lite mer grundligt så är uppsättning av byxor av lite varierande slag som täcker upp till de flesta av tillfällen. Slacks och chinos att använda när det ska vara åt det mer klädda hållet liksom leggings och harmensbyxa till en mer vardaglig och avslappnad klädsel. 

Upptill enkla bastoppar i grått tillsammans med ett par långa baslinnen i svart. Båda går att använda enskilt eller tillsammans med annan överdel, t ex jeansskjorta, storskjorta, tröja eller kofta. Kimonon tänker jag mig till lite mer festliga tillfällen.  

Samtliga byxor utom leggings(behövs något med längd till dem) kan användas tillsammans med samtliga överdelar och vice versa. Tjockare tröjor och stickat att ta till vid kallare väderlek med bastopp, linne eller skjorta inunder.

Skorna är också dem av lite olika karaktär och sträcker sig från mer klädd chelsea boots till vardagliga sneakers, klassiska Converse och sandal så länge värmen håller i sig. 

Längre fram i höst/vinter byts vår/sommar/höstjackan ut mot en varmare ullkappa. 

Handväska alterneras mellan två olika. I sommar har jag använt mig av en enkel tygväska/tote bag som senare i höst byts ut mot min vanliga väska som är en lite större baggy axelremsväska. 

Slutligen;
Minns ni hur jag hade galet shoppingsug och ville köpa nya sandaler/vårsommarskor förra våren? Jag stod emot mitt begär, det blev inget onödigt nyinköp och mina UGGs sandaler i läder med korksula...jojomän de hänger med än och har mycket kvar att ge:).
 
//Tina

2 kommentarer:

  1. Så spännande att förbereda höstkläderna! Det är så mysigt tycker jag när det är dags för säsongsskifte i garderoben. Bra planerat med kläder som kan varieras tillsammans i din kapsel. Jag kör fortfarande på sommarkapseln (som är ganska stor!) men kommer så småningom att byta till höstkapseln som är betydligt mindre. Jag har gjort några second hand-fynd i sommar som jag är nöjd med och som jag har använt mycket. Kram och önskar dig en fin övergång till höst :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det mycket mer tillfredställande när man lyckas hitta något second hand än att köpa nytt. Jag blir alltid lika glad när jag hittar något till både hemmet eller garderoben begagnat.
      Hoppas allt är bra med dig och att du får en fin start på veckan.
      Kram!

      Radera