23 apr. 2019

Dyrt blir lika med hållbart...

Förra året eller om det var året innan skaffade jag för första gången i mitt 40- åriga liv ett par solglasögon av god kvalitet. Jag kan inte minnas hur många solglasögon som genom åren funnits i min ägor, men det är en hel  del. Det har varit billiga varianter som antingen blivit sneda i bågen, fått repiga glas, förolyckats eller helt enkelt slarvats bort.  

Komma hem

Nu är det ju inte nödvändigtvis så att det som är dyrt alltid håller en god kvalitet, men när det kommer till solglasögon skulle jag ändå vilja påstå att det i de allra flesta fall är just så. Mina solisar från Michael Kors får jag nog säga är ett av mina bättre köp de senaste åren. De var relativt dyra i inköp men man kan både se och känna att de är välarbetade och av god kvalitet. De är dessutom otroligt sköna att bära och för mig även estetiskt tilltalande. 

Jag kan inte se att jag någonsin kommer att köpa solglasögon igen. De har varit en väl värd investering, jag brukar dem frekvent och ser alltid till att vårda dem väl. Och aldrig igen att jag skulle tillåta mig själv att t ex lämna kvar glasögonen i bilsätet för att sedan av misstag sätta mig på dem, glömma dem på en uteservering eller i sanden på stranden. När de inte sitter på, ligger de väl skyddade i sitt fodral i handväskan.

Ofta är det nog så att det jag har fått betala lite mer för det värdesätter jag i regel också mer. Dyrt blir lika med hållbart, både utifrån kvalitet men också utifrån den aspekten att jag faktiskt tar bättre hand om något som kostat på lite. 

En av de mest positiva sakerna som kommit i min strävan efter ett enklare liv är just det här med att ha kommit bort från hela slit- och släng- konceptet. Från att tidigare ha konsumerat ofta och mycket finner jag idag istället stor tillfredsställelse i att söka efter ett fåtal kvalitetsvaror med en lång livslängd och med en målsättning om att inte behöva ersätta eller byta ut igen.

//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar