22 feb. 2019

Mina tankar ett halvår senare...

Under veckan har vi lämnat in på auktion en del av de möbler och annat som vi tidigare förvarat i källaren och som en del av er säkert minns tillfälligt fick flytta upp igen och med det finns det nu än mindre i våra ägor. 

Jag ska ärligt erkänna att jag de senaste dagarna känt av en viss tomhet. För mig har detta varit en återkommande känsla efter i stort sett varje utrensning så den är inte på något vis obekant för mig, men kan ändå upplevas lite jobbig till en början. 

Som mest framträdande har den här känslan också alltid varit vid just reducering av möbler. Det blir en så tydlig och märkbar förändring när möbler tas bort. De upptar stor plats och med det lämnar de också ett tomrum efter sig. Men känslan brukar snabbt segla förbi och inom kort är de på väg till någon annans hem. Där hoppas jag de kan komma till mer nytta och bringa ny glädje igen.

Komma hem

Det är också nu ett halvår sedan vi började skala av ordentligt i vårt hem. Jag kan inte säga att jag saknat något av det som vi tagit bort. Lite ovant i början men snabbt hade vi vant oss vid mer utrymme och en enklare känsla och idag är det inget jag ens reflekterar över längre. Det känns fridfullt. Inte längre lika mycket som pockar på uppmärksamhet. Inte lika många saker som behöver skötas och tas om hand.

Kanske får jag äta upp det här en vacker dag men under den här tiden som gått känns det också som om mitt intresse för inredning har svalnat av rejält. Jag ägnar allt mindre tid åt att drömma om välkomponerade interiörer och har inte längre några större planer eller projekt när det kommer till att inreda eller göra om i vårt hem. 

Säkert kommer det hända någonting mer på den fronten längre fram, men i det stora hela varken saknar eller önskar jag mig något mer i prylväg just nu. Det är en lite märklig känsla då hem och inredning alltid varit en så stor del av mig. En passion. Ett intresse. Något som jag tidigare inte känt att jag fullt ut kunnat släppa taget om. 

Det är ett stort kliv och en stor befrielse, men också här något som lämnar ett slags tomrum inom mig och som behöver bytas mot något annat. Men än har vi inte nått ända fram och på det finns det ännu tid att fundera. Resan fortsätter och när köket står klart står vindsgarderoben på tur. 


//Tina 

2 kommentarer:

  1. Hej vännen,
    Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva känner jag... Blir det inte väldigt tomt hemma? Vore intressant att se före och efterbilder från dig för att se hur du tänker och hur känslan blir på riktigt.
    Jag tror de flesta skulle kunna göra sig av med en hel del saker, rent generellt tror jag de flesta har sjukt mycket prylar och rensar sällan. Men 2019 är ju tydligen året då vi kommer downsiza rejält och få kommer handla eller renovera hemma. Vi får se om det stämmer.
    Jag rensar fortfarande, men känner mig snart ganska nöjd. De saker vi har tycker jag verkligen om. Har rensat enligt Konmari-metoden och det funkar verkligen.
    Sen har vi ju downsizat vårt liv från hus till lägenhet och det är så skönt, för vi la ju typ all tid på att renovera och sköta om allt...
    Ska på möten imorgon fm så ska gå och få lite sömn nu.
    Ta hand om dig!
    Varma kramar Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå där Raring!
      Jag önskar verkligen jag haft bildmaterial från längre tillbaka innan den här resan mot enkelhet påbörjades. Tyvärr finns inga interiörer alls kvar från förr men en del hittar du här på bloggen och på Instagram där jag delat bilder av vårt hem utefter resans gång.
      Just nu är det avskalat och enkelt kontra belamrat och kaotiskt då vi dels renoverar på övervåningen och även påbörjat golvbyte i resen av huset. Nya golvet förvaras i vardagsummet i matrumsdelen och även en del bakom soffan. Vi räknar med att färdigställa huset under 2020. Kvar sedan är källarplanet som också behöver renoveras. Under tiden underlättar det onekligen att vi reducerat ner på så mycket möbler och prylar. Tror vi hade gått under annars.
      Ska så klart försöka ta lite nya bilder från de delar av huset som är under kontroll. Hoppas allt går bra på dina möten.
      Många kramar<3!

      Radera