23 okt. 2018

Vikten av vila...

Det fanns en tid då jag väldigt sällan kunde tillåta mig själv att vila. Senare fick jag lära mig att det ofta hör ihop med låg självkänsla vilket stämde bra in på mig. Jag tyckte inte att jag var värd att vila, jag behövde inte vila, det fanns annat och andra som var viktigare. Under stor del av mitt liv fanns jag inte med på min egen lista eller väldigt långt ner dit jag aldrig kom.

Komma hem

Jag började nog unna mig att vila för ca 10 år sedan när jag befann mig i början på 30 års ålder. Jag började äntligen ta bättre hand om mig, lyssna mer på min kropp och dess signaler. Jag minns särskilt hur jag efter att ha sett den gripande dokumentären 'Min kamp mot tiden' om och med nyhetsankaret Ulla- Carin Lindquist som drabbats av sjukdomen ALS, förstod hur viktigt det är att vi prioriterar och tar väl hand också om oss själva. 

Ulla- Carin tyckte sig kunna se ett gemensamt beteendemönster hos ALS- patienter och tror själv att anledningen till att just hon drabbats hade att göra med hennes ständiga stresspåslag. I sina efterforskningar fann hon aktiva, friska, högpresterande människor som aldrig vilar och utsätter sig för påfrestningar långt över de normala. Människor som hon själv. 

En så enkel sak som att vila är något vi alla kan göra. Det betyder inte nödvändigtvis att man behöver lägga sig ner. Att vila kan lika gärna vara att sitta still en stund, att bara vara, ge kropp och knopp tid att stanna upp. 

Dokumentären om Ulla- Carin finns fortfarande att se via SVT Arkiv. Länk här.


//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar