1 nov. 2018

Rensat i förrådet & Mina bästa säljtips...

Nu är balansen återställd här hemma. Jag brukar försöka leva enligt devisen att kommer någonting nytt in åker någonting annat ut. Jag tog mig helt enkelt ned i förrådet och gjorde en utrensning bland textilerna och även i skoskåpen då det kommit in nya skor nyligen.

Det mesta är fotograferat, mätt, vägt och förberett för utannonsering på Tradera och det som inte hade något säljvärde har jag skänkt bort. Bland klädinsamlingscontainrarna i området där jag bor finns en container som även tar emot heminredningsartiklar så det är toppen att kunna lämna det där.

Vidare använder jag mig av lite olika säljkanaler för bortrensade saker;

Tradera- Här säljer jag mycket textilier såsom t ex kuddfodral, plädar, överkast mm. Kända märken såsom Day Home, Lexington och Tine K brukar gå riktigt bra. Jag har även sålt en hel del kläder och skor på Tradera genom åren. Märkeskläder säljer bäst men det går även att få en slant för andra plagg.
Avgift för det du säljer på Tradera är 10% av försäljningspriset men aldrig mer än 200:-. Sedan finns det valfria tillval såsom t ex reservationspris eller egenvald sluttid som de debiterar lite olika för.

Blocket- Här har vi annonserat en del möbler men i regel utan någon större förtjänst. Utbudet av t ex soffmöbler är enormt och det får lov att vara något speciellt eller designat om man vill ha bra betalt för sina saker. Med rätt pris blir du dock av med det mesta snabbt. T ex så annonserade jag för en tid sedan ut vår stora ryamatta och blev bokstavligen nedringd av olika människor som ville köpa den till begärt pris. Mattan blev såld inom ett par timmar.
Nackdelen med Blocket tycker jag kan vara att det ofta blir många turer med telefonsamtal, sms och mail innan affären går i lås. Det har ibland även varit strul med personer som ändrar tider, uteblir eller plötsligt ångrat sig. Mitt tips är att du väntar med att plocka bort annonsen tills köparen har kommit och hämtat varan.

Auktion- Bästa, bästa är att lämna in hos en Auktionskammare. Vi har sålt mycket möbler, lampor och övrigt på auktion genom åren. Detta är helt klart det enklaste sättet att bli av med större saker. 
Det du får betala är en provisions- resp klubbslagsavgift. Provisionen brukar ligga runt 20 %. Ett fåtal saker har gått till väldigt lågt pris men ofta finns det mer än en intressent och då kan priset istället springa iväg. Över lag brukar förtjänsten vara god. Min finservis såldes t ex på auktion till ett riktigt bra pris. 
På auktion går det även att sätta ett reservationspris om det är något värdefullt som du inte vill riskera säljs till underpris.

Loppis- Nu är det många år sedan jag var iväg på Loppis men på den tiden gick det att få bra betalt för inredning. Kläder var det lite svårare med och jag brukade försöka med 15-20:- för ett plagg. Att hyra bord på loppis kan vara en trevlig aktivitet en ledig helg. Låt barnen vara med och sälja sina saker så blir de motiverade att rensa i sina rum. Moroten är naturligtvis den förtjänst som blir vid försäljningen.


Att tänka på:
Säljer du på Tradera har dina köpare möjlighet att lämna omdöme på dig som säljare. Ju högre betyg desto större trygghet och intresse från köpare. Omdömet ger en indikation på att det som säljs är i gott skick enligt beskrivning, att priset är rimligt och där leverans och kommunikation är väl fungerande.

Personligen är jag väldigt noga med det jag säljer oavsett vilken kanal det sker genom. Jag säljer endast sådant som jag själv skulle kunna tänka mig att köpa och till ett rättvist pris. Dessvärre är det inte alla som är så noga med detta och jag har råkat ut för en del chockerande saker på b la B locket där skicket har visat sig vara något helt annat än vad det uppgetts vara, saker som borde körts på tippen

Fint skick är det som gäller för att det ska finnas ett andrahandsvärde och finns det någon defekt med en vara som i övrigt är i gott skick är det enda schysta att redan från början påtala detta i annonsen.
Var även noga med att skriva så utförligt som möjligt om varan du säljer; skick, mått, typ av material och kulör är viktigt att få med.


//Tina

2 kommentarer:

  1. Hej fina Tina <3
    Först vill jag tacka för din varma mjuka omtanke som värmer så oerhört <3 T A C K <3
    Har oxå rensat idag... Behöver det när det är lite geggigt i huvudet. Å så behöver jag göra något när jag liksom inte orkat göra ett jota på en vecka... Så två kassar till Busfrö som ska lämnas in imorgon.
    Sen la vi ut lite annat på Tradera också. Tycker att vi rensat sen innan vi flyttade, men det finns en del kvar att göra. Känner mig så lättad efteråt.
    Busfrö är himla bra, det är en butik som säljer secondhand och det de säljer får man 40% av priset se sålt för. Jag brukar vänta några månader så blir det lite pengar till slut,och då kanske jag har siktat in mig på EN sak som jag vill ha och kika på en längre tid.
    Men precis som du så råder samma devis här, om något nytt kommer in ska något gammalt ut. Oftast blir det fler saker ut än in tack o lov.
    Ta hand om dig! Nu ska jag sova.
    Varma kramar Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många Varma Kramar tillbaks fina Anna!
      <3

      Radera