7 juni 2023

Ovälkomna gäster i vindsgarderoben...

För en tid sedan fann jag en mal sittandes på fönstret i vindsgarderoben. Släppte ut den i det fria och tänkte inte så mycket mer på det. En enskild mal behöver ju onekligen inte betyda någonting särskilt, men när det sedan några dagar senare dök upp ytterligare en på fönstret och därefter en till ja, då förstod jag att det här inte var en tillfällighet.

Komma hem

Jag vädrar alltid mycket i sovrummet och förmodligen har en eller flera mal tagit sig in i vindsgarderoben vid lämpligt tillfälle när jag varit där inne och rotat efter något och sedan glömt stänga dörren. Är faktiskt förvånad att vi aldrig tidigare haft några problem med just klädmal. Använder dock sedan ett par år tillbaka ceder i vår step in closet och den lukten skyr de ju tydligen.

I vindsgarderoben förvaras som ni kanske minns en del textilier i form av mattor och skinn, våra huskatters klösträd, några nödlådor med diverse innehåll, en extra ullpläd mm. Med andra ord bådar det inte gott att finna klädmal där inne då de livnär sig på just naturmaterial, men det jag nu lärt mig är att det endast är själva larven som äter på textilier och alltså inte den fullvuxna fjärilen.

Efter mal nummer tre dykt upp fick jag smått panik och tömde snabbt ut allting i vindsgarderoben och placerade alla textilier i sopsäckar. Hittills har jag ej funnit några spår av fler mal i just textilierna. Ägg kan dock ha lagts och det kan ta varierande lång tid innan det med ögat går att se larver och slutligen fullvuxna fjärilar. Har successivt börjat placera påse efter påse i frysen för att sanera ett eventuellt angrepp. Minst två dygn rekommenderas men jag kör minst tre och gärna fler för att vara helt på den säkra sidan.

Klösträdet går av förklarliga skäl inte in i frysen (endast stolpar och dynor) så det får stanna i sopsäckar en tid för utvärdering. Beroende på olika förhållanden kan det tydligen ta upp till ett år från ägg till fjäril(!). Med sommaren och dess gynnsamma förhållanden bör det tack och lov inte behöva ta så lång tid.

När hela den här situationen uppstod kände jag mig så otroligt tacksam över att vindsgarderoben inte längre var fylld till bredden med inredningsgrejer som den varit under många år. Tänk att behöva ta hand om allt det jag en gång förvarade där inne. Jag hade nog gått under tror jag, för det lilla vi nu hade där har varit jobb nog. 

Har även fått mig en ordentlig tankeställare om att det förmodligen inte är en god idé att förvara någonting i textilväg i vindsgarderoben framöver då det helt enkelt är en alltför öppen förvaring som lätt kan bli utsatt för angrepp. Jag får istället försöka göra plats i byrån i allrummet, vilket alltså betyder att någonting annat behöver rensas bort i den istället. 

Allra skönast hade det så klart varit att inte ha någonting undanstoppat alls utan bara äga det som används och finns framme. Extra lakan, handdukar, innerkuddar, ett par mattor/skinn och någon tjockare pläd kommer dock troligen även fortsättningsvis finnas på mitt lager.

Nu har vi en preliminär tid bokad med Anticimex i nästa vecka. Har satt ut fällor och även sprayat med insektsspray längs golv och hörn som rekommenderas. Det finns så mycket skrymslen och vrår i vindsgarderoben så det kan nog vara svårt att komma åt överallt trots noggranna dammsugningar, men har faktiskt inte sett till några fler mal på en tid här nu så kanske gav det resultat ändå. 

För några år sedan fick vi ve och fasa in mott i skafferiet från en knäckebrödspaket (matbutiken hade problem med angrepp visade det sig senare). Det var ett rent helvete att få bukt med då vi inte upptäckte själva problemet förrän det var angripet på flera håll och i flera olika livsmedel. Fick sanera och även montera ner samtliga av de skjutbara lådorna inuti skafferiet som hade oåtkomliga skrymslen, placera i sopsäckar och vänta ut. Ush, det var verkligen ingen rolig upplevelse och allt bröd, mjöl, gryn och annat i skafferiet förvaras sedan dess i slutna behållare.  

Är det någon av er läsare som råkat ut för mal och hur lyckades ni råda bot på problemet? 

//Tina 


2 kommentarer:

  1. Usch, det är väldigt jobbigt när man får ohyra! Det låter som du gör helt rätt med din sanering och förhoppningsvis har du precis upptäckt dem när de nyss kommit in så att de inte hunnit få fäste.
    För cirka tre år sedan fick jag samma upplevelse med mal. Jag upptäckte först en och sedan två-tre mal i vår garderob där vi har alla våra kläder. Jag fick också PANIK! Så vi tog ut allting och vädrade, dammsög och torkade rent. Vi var inte så noggranna så att vi frös allt men vi tänkte att om malen fortfarande kommer tillbaka så får vi göra det. Men "peppar, peppar" har de inte kommit tillbaka. Jag misstänker dock att något har knaprat och gjort hål i två av mina stickade tröjor sedan den tiden. Det är hål som jag annars inte alls kan placera. Efter detta så köpte jag också träbitar och ringar av cederträ som man kan hänga på galgar för att jaga bort malen. Tydligen finns det även en cederträolja som man kan stryka på träet efter en tid för att de ska återfå sin effekt.
    Jag läste en del om mal vid den tidpunkten och det stod att de lever i skog och eftersom vi bor i en skog och på sommaren när de är aktiva så passar de på att flyga in i hus och garderober. Vi vädrar mycket på sommaren så antagligen får man in dem då. Vi borde ha nät för dörren i sovrummet (där vi också har ingång till vår garderob) när vi vädrar men det ha vi inte tagit tag i ännu.
    Värre var när jag i min ungdom bodde i en lägenhet där det fanns loppor..! Stora loppor som kunde bitas på natten, väldigt läskigt. Jag ringde Anticimex och fick tips och de sa att loppor går egentligen inte på människor så det måste finnas djur i närheten som har loppor. Jag hade inget djur så det måste ha varit grannar som hade djur. Jag flyttade strax därefter så jag fick inget svar på mysteriet men det var inte trevligt att vakna på morgonen med loppbett! Jag lyckades fånga en loppa och den var rätt så stor. Den satt på min axel när jag diskade och jag såg något i ögonvrån och då var det loppan som ville bita mig.
    Hoppas att ni får bukt med malen, det går säkert bra! Jag gissar att de ganska nyligen flugit in eftersom de är aktiva nu och att de inte hunnit få fäste.
    Många kramar Eva Maria <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Loppan på axeln :) :)
      Ush, ja det måste varit en minst sagt obehaglig upplevelse!

      Det verkar tack och lov som om vi fått bukt med malen i vindsgarderoben. Vi hörde av oss till Anticimex och bestämde att skjuta upp tiden vi bokat med dem. Tycks vara så att noggrann dammsugning och insektsspray i ett par omgångar fått bort problemet. Har inte heller hittat några spår av dem bland textilierna.

      Det som gick att frysa har vi gjort och resten får vara kvar i sopsäckar lite längre. Skönt att det upptäcktes i tid, precis som för er!
      De gillar naturmaterial och stickade plagg så skulle absolut kunna vara dem som orsakat hålen i dina tröjor.

      Tack för att du kikar in här. Hoppas du njuter av fina sommardagar.
      Kram på Dig!

      Radera