4 juni 2023

Ett enklare liv- Garderoben...

Jag är verkligen sen på det i år, med att plocka fram sommarplaggen. Har i princip endast fått fram vårjackan i all hast. I det stora hela fungerar dock min garderob väl året om och jag gör endast mindre justeringar av kapseln i samband med vinter- och sommarhalvåret.

Komma hem

Mycket av garderoben består idag av nyckelplagg som fungerar under alla årstider. Mina go-to plagg är enkla bastoppar, blå/vit randiga skjortor samt marinblå chinos och/eller slacks. Fungerar till det mesta och till varierande väderförhållanden. 

Till sommaren plockas det fram mer av linnen, någon tunika och långklänning och på vintern kommer det istället fram mer av de tjockare plaggen i form av koftor och tröjor. Även under sommarhalvåret kommer dock en del av de stickade plaggen till god användning varav det mesta av den kategorin finns kvar i kapseln året om. 

Det är en stor lättnad med garderoben idag. Så har det inte alltid varit. Jag har haft så mycket kläder i mina ägor och det har tagit år att komma hit. Mycket trial och error har det också varit. Det jag känner mig mest nöjd med idag är nog faktiskt att jag använder samtliga plagg som hänger framme i den aktuella kapseln, vilket i nästa led alltså också betyder att jag inte längre har ett överflöd av oönskade eller icke passande kläder som tar upp onödig plats. 

Det är också väldigt skönt att inte längre ha drivor av säsongsplagg utan istället några få plagg som enkelt kan läggas till eller bytas ut efter säsong. Till sommarens kapsel plockades i år en handfull plagg fram. Att styra upp i garderoben känns som en både enkel och behaglig uppgift numera.

Komma hem

Min skogarderob består idag så också endast av 10 par skor. Det har funnits betydligt fler skor i mina ägor tidigare och precis som med den övriga garderoben tog det mig lång tid att komma hit. 

Min skogarderob består idag av följande;

  • Sandaler (Uggs sandalerna hänger med än) 
  • Converse 
  • Sneakers 
  • Stövlar 
  • Chelsea boots 
  • Vinterkängor 
  • Gummistövlar 
  • Träningsskor 
  • Inneskor  
  • Fårskinnstofflor 

Det jag saknar i min skogarderob är ett par pumps som jag tidigare haft men fått rensa bort eftersom de inte längre passade min fot. Tror mina fötter har blivit något bredare med åren:)? Jag fick visst det fortfarande i foten i dem, men det gick dessvärre inte att gå i dem någon längre stund utan smärta.  

//Tina


1 kommentar:

  1. Garderoben är något man använder och hanterar varje dag, därför känns det så viktigt att den fungerar och är i form. Är det överfullt och rörigt i garderoben så stjäl den energi varje dag. Jag är inte helt framme där du är, men kämpar verkligen mot målet som är en enklare garderob. Jag kan märka att ju färre plagg jag har desto mer upplever jag att jag har att ta på mig! Märkligt egentligen! Kanske är det för att de kläder som får vara kvar är kläder som är favoriter och går att kombinera vilket göra besluten enklare. Tvättberget minskar också i och med att man inte använder något en halv dag och sedan inte trivs i det och slänger i det i tvätten.
    Ett mål som jag har uppnått under det senaste året är att rensa ut så många plagg att jag inte längre har något förvarat i påsar på golvet i garderoben som jag hade tidigare. (Jo, en påse har jag kvar men den ska jag snart ta i tu med men hade åtta från början!) Jag fick nämligen en utmaning av min "Clutter Buddy" (min rensa ut-kompis) att få bukt med dessa påsar. När hon sa det så skrattade jag lite nervöst men det satte sig ändå i bakhuvudet och under året har jag sysselsatt mig med att då och då rensa och främst skicka till Sellpy. Har inte berättat det för henne men ska överraska henne när jag är klar! :-)
    Pumps är mycket användbart! Jag har faktiskt planer på att införskaffa ett par också efter mitt klädköpstopp! Tänker att det passar till det mesta, både till fest och vardag!
    Njut av din fina garderob och hoppas att du hittar ett par fina pumps!
    Kramar Eva Maria

    SvaraRadera