4 nov. 2022

Slutcheck på övervåning...

Det känns otroligt befriande att kunna säga att jag härmed är klar med arbetsrummet och därmed också helt färdigrensad på övervåningen. I arbetsrummet fick jag ihop lite smått och gott b la ett par tavlor, ett par böcker, någon LP- skiva, gamla bruksanvisningar, några prydnadssaker och diverse övrig inredning.

Det är inte mycket som hittills rensats bort i denna sista omgång och det behöver inte heller vara mycket som går iväg denna gång. Det var väntat. Mest är det saker jag känt mig osäker på vid alla tidigare rensningar och hela syftet med att gå igenom huset en sista gång är just att få bort även dessa ting och försäkra mig om att jag nu blir helt färdigrensad. Det handlar enbart om det allra, allra sista. 

Bortrensat från övervåning

I samband med att hela övervåningen blev klar var det så också dags att köra iväg till skänkes och även slänga en del. Efter jag varit iväg med den om än lilla skörden av bortrensade saker från övervåningen, kände jag ändock en sådan otrolig lättad och erhöll också ny energi att fortsätta framåt genom huset. 

Det som har känts svårt i denna omgång av rensande har varit det som jag nämnt tidigare, dvs att den här gången göra mig av med sådant jag fortfarande känner mig osäker på och inte helt klar över. Det finns en del i den kategorin och det knyter sig lite i magen att göra sig av med dessa ting just eftersom jag inte kan ta något definitivt beslut om dem. Varken ja eller nej. Samtidigt bara vet jag att det är dags nu att ta det här steget för att fullt ut kunna bli helt klar med rensandet. Det är enda sättet och hittills har jag inte ångrat något av de beslut som tagits. Jag känner mig bara fri och lättad i själen.

Vidare kommer jag nu när det gjorts en slutcheck på hela övervåningen fortsätta vidare ner till nedre plan som jag är ganska säker kommer innehålla än mindre saker och beslut att ta sig genom. Köket gick jag igenom nyligen i samband med en grundlig städning av alla skåp och lådor och i vardagsrummet förvarar vi inget utöver det vi är i behov av, så inte heller där behövs det mycket ansträngning. I lilla hallen förvaras inget men däremot i stora entrén/verandan finns en hel del förvaring i dagbädden som jag behöver göra en ordentlig översyn av.

Som nämnt i föregående inlägg kommer jag lite längre fram göra en mer djupgående analys/redovisning i varje färdigrensat utrymme, titta tillbaka på hur det sett ut under resans gång och var jag slutligen har landat. Först ska dock hela huset rensas klart så det blir förmodligen tidigast under nästa år. 

Jag kommer under år 2023 även göra ett köpstopp på 6 månader. Ett generellt sådant så det kommer täcka alla typer av inköp, undantaget sådant jag är i absolut behov av och sedan tidigare planerade inköp. Har b la ett par saker till köket som behöver ersättas. Köpstopp ska bli jättespännande och något jag verkligen ser fram emot att utmana mig själv i. 

Hoppas ni hänger kvar:).

//Tina


6 kommentarer:

  1. Jag säger WOW vad du är duktig! Vilket arbete! :-) Även om du tycker att det blev en liten skörd som lämnar hemmet den här gången så vet jag hur mycket energi och kraft det är bakom varje beslut. Speciellt de saker som man hållit i flera gånger och sedan till slut bestämmer sig för att släppa taget om. Det är svårt att förklara den magin som uppstår när man rensar ut, en befrielse! Så spännande att känna att det närmar sig ett slut! Bra idé att göra en analys av varje rum för sig.

    Just nu brottas jag med att mitt arbetsrum har blivit överbelamrat... inte bra alls. Jag behöver ta ett tag från grunden i det rummet och planera vad som ska vara i rummet och vilken förvaring som behövs.

    Jag ser mycket fram emot att följa ditt köpstopp nästa år! Så jag kommer absolut att hänga kvar här på din blogg! :-)

    Höstkramar till dig och hoppas du får en mysig helg! / Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Eva- Maria för fina ord<3!

      Ja, det känns väldigt, väldigt skönt att det närmar sig slutet och att jag också kan bekräfta det för mig själv och se att det inte finns mycket kvar när jag nu går ett sista varv i huset.

      Lycka till med ditt arbetsrum! Det blir ju onekligen en hel del 'trial and error' i våra hem innan man får till den perfekta lösningen med förvaring och organisering. Allt ni gjort i ert hem har blivit så smakfullt och bra.

      Önskar dig en fortsatt fin helg & Tack för att du hänger kvar här på bloggen<3!

      Kram på Dig!

      Radera
  2. Hej Tina! Och heja på dig i din rensning. Jag följer dina framsteg...och inspireras; nu är det dags för mig att ta tag i rensningen igen. Kom av mig helt i c tider o började bunkra...nej måste skärpa till mig. Jag mår ju så mkt bättre i det enkla precis som du. kram *piah*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heeej Piah!
      Så himla kul att höra ifrån dig. Tänkte faktiskt senast på dig härom veckan och kikade in på din blogg, men ser att du inte är aktiv där just nu.

      För många av oss är verkligen det enkla livet rätt väg att gå. Inte minst i dessa oroliga tider som vi har kan jag känna det vara extra skönt med allt vad simple living har att erbjuda. Berätta gärna hur det går framöver, jag finns här hejandes på dig:)!
      Många kramar, Tina

      Radera
    2. Ja tanken är ju klart att börja blogga igen...kraaaam piah

      Radera