31 mars 2023

Köpstopp- Halvvägs in...

Jag befinner mig nu halvvägs in på köpstoppet som är tänkt att pågå under ett halvårs tid. Förra månaden gick riktigt bra och jag tycker även att denna tredje månaden in har gått bra. 

Som ni säkert minns ändrade jag föregående månad om upplägget från att inte ha möjlighet att köpa någonting alls utöver absoluta nödvändigheter, till att istället tillåta tre fria köp resterande del av köpstoppet. Mer om det i inlägget här.


Jag känner mig mycket tacksam över att denna justering ägt rum då det under Mars månad plötsligt uppstod ett behovsköp. Utan möjligheten att använda ett av mina fria köp hade jag åter tvingats bryta köpstoppet och vem vet vad som hade hänt då? Hade det blivit som vid köpstoppets första månad? Inte troligt, men jag hade definitivt känt det som ytterligare ett misslyckande. 

Det behov som uppstod under månaden och som ni säkert redan har förstått av bilden var alltså strumpor. Jag hade ingen brist på strumpor utan det var mer en brist på rätt sorts strumpor. Under Mars har jag kommit igång med promenerandet igen. Det är första steget mot mer träning i vardagen. När jag så varit ute på mina raska promenader har jag haft problem med att mina stumpor som samtliga är av sorten med kort skaft, har glidit av hälen efter en stund och orsakat skavsår.

Normalt sett har jag inte känt av detta problem, men kanske är det mina walkingskor som gör det eller också en kombination av mer raskt tempo och dessa specifika skor som jag använder till promenader och övrig träning. Efter några tappra försök insåg jag till slut att jag skulle åka på att köpa nya strumpor för att kunna fortsätta med promenaderna. 

Verkligen ett urtråkigt typ av köp att använda ett av mina fria köp på(!) och jag försökte hitta en annan lösning genom att b la prova sambons strumpor, byta till andra skor osv. men det fungerade ej och eftersom promenaderna känns viktiga att fortsätta med blev ett inköp av passande strumpor till slut den enda vettiga lösningen på problemet. 

Utöver det akuta strumpköpet har det i övrigt dock gått fortsatt bra och det har inte dykt upp någonting särskilt som jag känt mig lockad att köpa. Det har faktiskt varit förvånansvärt lugnt med köpsuget och jag tror att stoppet ger mig både en mental distans och välbehövlig paus från allt det som hör konsumtion till. Det är en positiv upptäckt som jag ser fram emot att utforska ännu lite mer under de resterande tre månaderna.

//Tina 


3 kommentarer:

  1. Det låter helt rimligt att köpa strumpor när ett sådant behov uppstår. Speciellt när det behövs som ett förutsättning för träningen. Det är viktigt att köpstoppet inte blir ett hinder för träningen. Du har ändå funderat igenom behovet noga och provat andra lösningar, och jag tänker att det är hela poängen med köpstopp – att inte direkt kasta sig ut och köpa det man tror att man saknar utan tänka ett varv extra. Kan jag lösa behovet på ett annat sätt eller kan jag vänta?

    Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt ett outtalat undantag i mitt klädköpstopp och det är också träning/aktivitet. Hittills har det inte uppstått något behov men jag har tänkt tanken att ifall jag skulle börja med en ny träning så kanske jag behöver något nytt. Ett exempel som uppstod nyligen var att min sambo anmälde sig till en kurs i att paddla kajak. Han har redan en kajak men nu köpte han en torrdräkt. Frågan var om jag också skulle anmäla mig till kursen men sedan kom jag fram till att det nog inte är helt min grej…. Jag paddlar gärna en kort sväng på havet på sommaren men att paddla i Malmö kanals bruna vatten kändes inte så lockande så jag tackade nej. Men om jag hade satsat på det så hade jag troligtvis fått lösa det med kläder och utrustning genom att köpa det.

    Så spännande att höra om ditt fortsatta köpstopp! Det händer verkligen något med ens tankar och beteende, mycket intressant. Lycka till och jag håller tummarna! Det låter härligt med att du kommit igång med promenader också, det är så fint, både träning och avkoppling i ett.

    Önskar dig soliga vårdagar! Många kramar Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva Maria för ditt fina stöd under köpstoppstiden!
      Det är onekligen mycket tankar och processande som äger rum och man lär sig mycket om sig själv och sina invanda beteenden.
      Imorgon kommer en ny köpstoppsuppdatering för April månad;)

      Tack för att du kikar in och delar dina tankar<3
      Önskar dig en mysig och fin Valborg.
      Kram på dig!

      Radera
  2. Länk till Eva Maria och hennes blogg Rensa ut & Lev lättare hittar ni här; https://rensaut.nu/

    SvaraRadera