30 apr. 2023

Köpstopp- Gemensamt köp...

Under April månad har det gjorts ett gemensamt köp till hemmet. Sambon och jag har köpt oss ett litet soffbord och även om det inte är ett enskilt köp är det ett köp som jag varit högst delaktig i och som därmed också kommer att räknas till ett av mina fria köp. 


Under April har det även gjorts ytterligare ett planerat köp som jag skrivit mer om i inlägget här. Det är en pläd som varit restnoterad en längre tid och när den väl kom in på nytt igen fanns det ingen tid att spilla. Eftersom detta var ett planerat köp som jag uppskattat skulle kunna komma att ske under köpstoppstiden används inte ett av mina fria köp till detta. Det betyder vidare att jag nu alltså har två månader kvar av köpstoppet och ett fritt köp kvar till förfogande. 

I övrigt har det gått fortsatt bra med köpstoppet tycker jag. Mina fria köp gör att jag inte känner mig lika begränsad och det har känts fortsatt positivt. Under April får jag dock medge att jag fallit tillbaka en del med att söka inspiration till hemmet. Jag besöker inte så ofta butiker rent fysiskt, men kan mycket väl få någon idé som jag sedan Googlar och hittar produkter till att genomföra. 

Det som legat mig i fatet under köpstoppstiden har onekligen varit att jag inte känt mig helt klar med vardagsrummet vid köpstoppets start. Vi har nu kommit ännu en liten bit på väg med soffbordet och pläden som inhandlats denna månad, men det finns ytterligare några element som jag skulle vilja lägga till. Det som är bra är att köpstoppet fördröjer all form av impulsköp. Jag har visst det tillgång till mina fria köp, men är mycket vaksam och försiktig och vill inte slösa dem på något oväsentligt eller icke genomtänkt. 

En annan sak jag funderat mycket på under April månad är om man någonsin egentligen blir helt klar med att inreda sitt hem? För mig personligen känns det alltid som om det finns förbättringar att göra och det kan i längden kännas minst sagt frustrerande. Det som jag hela tiden återvänder till (men tydligen också glömmer bort mellan varven) är att det i slutändan förmodligen kommer ner till ett aktivt beslut som behöver tas istället för att invänta och tro att man en dag plötsligt ska känna sig ’klar’. Åtminstone för egen del och i egenskap av perfektionist tror jag mig aldrig helt kunna uppnå det. 

//Tina


4 kommentarer:

  1. Vilket fint bord! Jag tycker så mycket om när man kan ta in naturen i hemmet och inredningen. Det känns som när man har det enkelt och avskalat i sin inredning så bidrar trä med värme och att det mjukar upp. Färgen på det bordet känns varm och det kommer att blir jättefint i ert hem! Jag har varit sugen på att hitta stubbar som vi kan ha som extra pallar till vårt soffbord. Men det är inte så ofta vi skulle behöva pallar så det kunde vara mest som dekoration men sen fastnar jag i att det kanske blir stökigt med extra pallar…. så jag får fortsätta fundera på det!

    Det låter som att det går mycket bra med ditt köpstopp och att lösningen med de fria köpen är helt rätt. Jag har fyra månader kvar på mitt klädköpstopp nu men jag har en del tankar om hur jag ska göra när jag får handla kläder igen. Just nu lutar det åt att jag kommer att göra en inventering av min garderob och köpa det jag tycker saknas samt ha några fria köp, men för övrigt i princip köpstopp. Detta för att inte direkt falla tillbaka och kasta mig ut i affärerna! Mitt långsiktiga mål är att transformera om min garderob till mer tidlös och praktisk med färre plagg. Känner du till sajten Use less? Det är en tjej i Danmark som bloggar om minimalistisk garderob. Hon har även en web-kurs som man kan köpa och lära sig om detta och även hur man kombinerar plagg. Jag funderar på att köpa den kursen (sen har man den för alltid och det är ingen tidspress på att läsa den så man gör allt i egen takt).
    https://www.uselesswardrobe.dk/

    O nej, jag känner också att man nog aldrig blir helt klar med sin inredning! Det är dubbelt tycker jag, för samtidigt som man vill känna sig ”klar” och sedan luta sig tillbaka, så är det ett intresse att inreda. Och ibland kan faktiskt en liten förändring i inredningen piffa till hemmet och då kanske man trivs bättre och mår bättre. Jag har ett litet projekt på gång och det är jag att ska ändra förvaringen på några hyllor i köket. Jag har köpte några förvaringsburkar på Erikshjälpen och bara det lilla tror jag kommer att förbättra vårt flöde i köket. Så man går och tänker på små och stora förbättringar hela tiden!

    Lycka till med de två kvarvarande månaderna på ditt köpstopp!
    Ett önskemål är att få se en bild på ert nya bord på plats sen!

    Många kramar Eva Maria <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva Maria!

      Ja, stubbar är så härliga! Vi har tidigare haft en stubbe som sidobord
      Länk till inlägg här; http://komma-hem.blogspot.com/2015/09/en-helg-med-minimalism.html
      Den var dock väldigt tung, otymplig och svår att flytta när det väl behövdes, men charmig det var den absolut så jag förstår dina tankar.

      Det låter som om du har en bra plan för din framtida garderob. Spännande projekt som jag hoppas vi får följa med på:).
      Fria köp gör det onekligen mer genomförbart. Jag tror att hela upplevelsen med köpstopp hade blivit för rigid för mig om jag inte infört dem. Jag hade säkert kämpat på men samtidigt inte tillgodogjort mig erfarenheten lika bra. Ett köpstopp som innefattar alla områden är en stor utmaning och att begränsa det till ett område som du har gjort hade förmodligen varit en bättre idé i många avseenden.

      Tack för tips på 'Use Less'. Låter mycket intressant och den sidan ska jag absolut kolla upp! Garderoben är något som jag hållit på med länge men slutligen landat i ett bra upplägg. Jag känner väl att det fortfarande finns mer plagg än vad jag egentligen behöver och en del som inte passar men som jag ändå håller fast vid. Tänkte ta en ny vända i byrålådan med kläder snart när det är dags att sätta ihop sommarens kapsel. Prova en del och se om det finns ytterligare något att göra sig av med.

      Skönt att jag inte är ensam om att känna att hemmet aldrig blir riktigt klart och att det alltid finns justeringar och förbättringar att göra. Precis som du skriver är inredning ett intresse- på gott och ont. Gaah! Jag har lagt mycket pengar på möbler och inredning genom åren vill jag lova:).

      Det låter mysigt med ditt lilla projekt i köket. Det behöver verkligen inte vara så mycket för att skapa förändring och att samtidigt få utlopp för sin kreativitet. Jag har tänkt alltmer på det. De där små detaljerna som ändå kan göra stor skillnad. Tack för inspirationen!

      Ska försöka få ihop ett inlägg om vardagsrummet framöver inkluderat nya soffbordet:). Har några bitar kvar som får vänta till efter köpstoppet men sedan ska det väl kunna komma en liten uppdatering:).

      Önskar dig en fin start på nya veckan<3!
      Många kramar till Dig!

      Radera
  2. Det var en fin stubbe ni hade där! Men jag förstår att den var tung och otymplig. Det är lite det jag befarar, och att när man ska dammsuga så får man släpa runt dem... :-) Nja, det får nog dröja lite med stubbar! Vi hyrde en fjällstuga i Åre och i den hade de konstgjorda stubbar av tyg som inte vägde någonting alls. Märket heter Ygg & Lyng. Men jag vet inte, det känns inte helt rätt med konstgjorda stubbar även om de var väldigt fina och praktiska. (Speciellt som vi bor i en skog! :-))
    https://yggoglyng.no/collection/bjork-furu-poufs/

    Det har faktiskt varit tufft med köpstoppet. Jag hade aldrig klarat att ha helt köpstopp för alla kategorier. När jag inte har fått handla några nya kläder alls under höst/vinter har jag nästan känt mig lite deprimerad men samtidigt så ville jag komma åt den känslan kring konsumtionen och hur vi påverkas av den. Nu ska jag hitta en bättre balans än allt eller inget!

    Önskar dig en fin dag! Nu ska jag iväg och hämta vovven som är hos frisören för att bli klippt till sommarfrisyr! :-) Halva Karro försvinner när vinterpälsen är borta! Men väldigt skönt inför värmen och fästingarna.

    Kramar från Eva Maria <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fina stubbar du länkar till. Kan vara ett mer praktiskt alternativ att överväga. De äkta väger ju en del och det blir lite bökig vid städ, men jag förstår din idé och de hade verkligen passat i ert hus i skogen.

      Jag vet vad du menar med att det är tufft att ha köpstopp. Allra helst på den kategorin man uppskattar mest. Det blir lite deppigt när man tar bort alla möjligheter till köp:(. Jag tror säkert att du kommer att hitta fram till en bra balans framöver. Nu har du köpstoppet att relatera till och man lär sig hela tiden mer om sig själv genom denna utmaning.

      För min del tror jag dels den katastrofala starten av köpstoppet har gjort det lättare för mig att ta mig igenom så långt och så klart också tillägget av de tre fria köpen:). Jag hade helt klart känt mig för instängd och låst utan dem!

      Åh, mysigt med nyklippt liten Karro<3
      Önskar dig fortsatt fin dag/kväll.
      Kram på Dig!

      Radera