11 nov. 2022

En enklare Jul år 2022...

Höga elkostnader, höjda matpriser och dyrt bränsle. Julen år 2022 är onekligen som gjord för en Enklare Jul...

Komma hem

Julbelysning

I år ges god anledning att äntligen se över de gamla ljusslingorna och övrig julbelysning. Enheter med vanliga lampor drar betydligt mycket mer ström än en modern med LED. Varför inte nu ta tillfället i akt och rensa bort de gamla energibovarna i samlingen eller åtminstone reducera ner till ett mindre antal?

Julmat

Med höjda matpriser blir så också Julen år 2022 som gjord för ett enklare och mer anspråkslöst julbord. Välj omsorgsfullt ut de absoluta favoriterna eller varför inte helt strunta i den dyra julmaten och istället passa på att laga någonting annat gott?  

Julklappar

Med en mer ansträngd ekonomi för hushållen är även julklappar någonting att överväga att dra ner på i år. Så mycket stress ändå för alla dessa onödiga klappar. Finns ju dessutom så mycket andra värden i livet än att byta prylar på Julen. Kanske kan fler få upp ögonen för det i år?   

Gran

Sedan har vi så klart julgranen som jag misstänker kommer vara en bit över det pris vi tidigare varit vana vid. Kanske bättre ändå att sätta in dessa extra hundralappar på (el)sparkontot istället? Visst kommer granen och den doft och stämning den bidrar med att vara saknad, men just i år kan detta för många vara ett nog så klokt beslut. Dessutom blir det mindre bök och jobb utan gran. Något jag personligen ser fram emot i år.

Låt bilen stå

Slutligen ger det höga bränsle/elpriset så också ett ypperligt tillfälle för oss alla att i år låta bilen stå och istället njuta av högtiden i all sin enkelhet hemma. Att inte behöva stressa iväg utan istället strosa runt i pyjamasen, spela spel, äta gott, se en film, lyssna på musik, baka, tända brasan, lösa korsord, läsa en bok, bara vara, pyssla och göra som man själv önskar är något jag är helt säker på kan vara till stor glädje för både stora och små.

//Tina

Mer om en Enkel Jul i inlägget här

Tips på Enkelt Adventspynt i inlägget här och här.


6 kommentarer:

  1. Hej! Håller med dig till 100 %. Det gäller att våga bryta/ ändra traditioner, bonus blir ju att ha det bästa kvar. kram *piah*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Piah!
      Visst är det så. När vi vågar bryta mönster på Julen blir det mer kravlöst & stressfritt & med mer tid över till det som vi innerst inne känner är av störst vikt<3.
      Tack för att du kikar in här. Kram på dig!

      Radera
  2. Tack för att du påminner om att det är okej med ett enkelt julfirande! För några år sedan tackade jag nej till det stora julaftonsfirande som jag "ställt upp" på i 30 år! Jag brukade ha ångest både för och efter. Jag tycker så mycket om julen och jag tror det är därför det är viktigt att få lov att fira den på mitt eget sätt. Det du skriver om att strosa runt i pyjamasen och ta det lugnt är något som lockar mig mest. När hösten har varit stressig så vill jag bara koppla av. Annars ska man istället öka tempot ännu mer och växla upp inför julen?! Knasigt! Om jag firar med andra familjer vill jag gärna ha knytkalas så att det känns som en gemenskap, alla är med och formar julbordet med det som man gillar!
    Jag är jätteglad för att du skriver på bloggen!
    Önskar dig softa dagar och massor med mys!
    Kramar Eva Maria <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva Maria & Tack för att du delade med dig av detta!
      Tror nämligen att det finns många där ute som skulle vilja göra annorlunda på Julen men känner att det är svårt att bryta upp från gamla traditioner. Och visst är det just svårt, men så viktigt ändå att vi gör så som vi själva innerst inne önskar.

      Har själv tidigare varit den som alltid deltagit, fixat och varit hos alla och fullkomligt stressat sönder hela högtiden. Kan inte tänka mig att ha det så någonsin igen, så få dagar ändå att få njuta av allt det fina Julen har att erbjuda.

      Precis som du skriver så kan inte sällan också hösten varit intensiv för många och under Julen vill man bara få chans att landa och mysa och vara ledig och göra som man själv vill och önskar utan varken stress eller krav och förväntningar på att det ska se ut och vara på ett visst vis.

      Tack igen fina Du för att du kikar in här på bloggen!
      Önskar dig en mysig & fin första advent<3.
      Kram på Dig, Tina

      Radera
  3. I samband med att jag blev allvarligt och långvarigt sjuk för ett antal år sedan fick jag ställa om julfirandet helt och det påverkade ju alla som jag firade med. Ingen har någonsin saknat att det blev enklare och färre "måsten". Inför varje jul går vi igenom vad vi absolut inte vill vara utan och så kör vi på det. Resten får vara. Väldigt glad för detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna!

      Fint att höra att ni kommit fram till ett upplägg som fungerar och känns bra för er. Tror att fler skulle uppskatta det här med en förenklad jul om man bara vågar prova.

      Tror även att många kan hämta inspiration i det upplägg du beskriver- att helt enkelt gå igenom vad man absolut inte vill vara utan och sedan strunta i resten. Tack för att du delade med dig av detta!

      Önskar dig en avslappnad, mysig och fin advent<3
      Kram på Dig, Tina

      Radera