20 okt. 2022

Slutcheck på sovrum, vindsgarderob & allrum...

Här hos mig hålls det i skrivande stund på med den sista delen av golvläggningen som innefattar kök, hall och veranda. Köksön är nedmonterad och det står golvlister, bänkskivor, köksskåp och köksgeråd utspridda runt om i huset. Känslan är allt annat än enkel.

Sedan mitt förra inlägg har jag trots allt som pågår försökt påbörja min slutrensning och har hittills tagit mig igenom sovrum, vindsgarderob och allrum. Jag hade hoppats bli klar med hela övervåningen tills den här uppdateringen skulle skrivas, men har inte lyckats ta mig igenom arbetsrummet än.

Golvläggning kök

Till saken hör att det i arbetsrummet står diverse möbler från köket tillsammans med annat bortrensat från resterande del av ovanvåningen och varje gång jag öppnar dörren in dit är det som om jag möts av en hög vägg och än har jag inte haft orken att ta mig över den. Skulle behöver tömma ut(om än bara tillfälligt) för att kunna göra den där sista rensningen där inne. Ber om tid och kraft att klara genomföra detta och har siktet inställt på att bli färdig med övervåningen innan Oktober månads slut.

I sovrum och vindagarderob var det väldigt enkelt denna gång, men fanns desto mer att gå igenom i allrummet i den stora MALM- byrån. Vet inte hur många gånger jag rensat igenom denna byrå men många, många gånger är det och nu känner jag mig äntligen tillfreds med det som är kvar. Jag ska försöka gå igenom lite mer specifikt i varje utrymme framöver, så att ni kan få en bättre uppfattning om var jag har landat i allt det här med rensande och enkelhet.

Som ni vet har jag trott mig vara framme i mål med min rensning flera gånger förut, men så har jag efter en tid ändå inte känt mig riktigt klar. Känslan av för mycket möbler och prylar har sakta krupit sig på på nytt och jag har aldrig helt känt att jag levt det där livet i enkelhet som jag så länge strävat efter. 

I sovrum, allrum och vindsgarderob kan jag dock den här gången med säkerhet säga att jag är helt klar med rensandet. Det finns inget mer jag kan tänka mig att rensa bort från dessa utrymmen. Sådant jag tidigare känt mig osäker på har den här gången också fått lämna. Taktiken är helt enkelt den att vet jag inte till 100% att jag vill spara på något då rensas det bort. No mercy!  

Jag tror faktiskt att det är mycket det som har stått i vägen för mig tidigare. Att jag fortsatt spara på saker som jag känt mig osäker på. Låtit dem vara kvar tills nästa rensning, om och om igen. Eftersom jag vet att det inte kommer bli någon sådan mer framtida typ av rensning är det dags nu att frigöra sig även från dessa ting. 

Sedan inte sagt att jag aldrig mer kommer rensa bort en möbel eller en pryl igen från vårt hem. Det tror jag säkert kommer att ske längre fram och jag hoppas det kommer att ske och att det kommer göra vårt liv ännu mera enkelt. 

Att successivt vänja sig vid än mindre ägodelar känns bara som ett naturligt steg. Målet är ändock huvudsakligen att här och nu se till att inte lämna kvar någonting som potentiellt skulle kunna rensas bort inom det närmsta året eller åren. Allt överflöd och alla eventuella tveksamheter ska den här gången helt enkelt bort!   

//Tina

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar